Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhonen (vas.) arvostelee hallituksen joukkoliikennepolitiikkaa. Korhonen on huolissaan valtionvarainministeriön suunnitelmista leikata raideliikenteen tukirahoja kolmanneksella vuoteen 2012 mennessä.
– Tukirahojen leikkaaminen uhkaa useita ruuhka-Suomen ulkopuolisia yhteyksiä jo nyt. Kymmenet tärkeät vuorot ovat liipasimella.
Korhonen muistuttaa, että hallitusohjelmasta löytyy maininta joukkoliikenteen toimintaedellytyksien ja palvelun parantamisesta.
– Joukkoliikenteen kehittämisen tärkeydestä vallitsee laaja konsensus lähes kaikkien puolueiden kesken. Jostain syystä tämä näkyy hirveän huonosti käytännön tason politiikassa.
Joukkoliikenne jätetty rempalleen
Lyhytjännitteinen tukipolitiikka johtaa Korhosen mielestä väistämättä yksityisautoilun lisääntymiseen joukkoliikenteen kuihtuessa.
– Esimerkiksi Ylivieska–Iisalmi-rataosuuden asemapaikkakunnilla ja niiden välittömässä läheisyydessä asuu kymmeniätuhansia ihmisiä. Raideliikenteen näivettyessä tällä alueella ei ole jatkossa kunnollisia mahdollisuuksia joukkoliikenteen käyttöön. Omalla autolla liikkuminen on tällöin ainoa vaihtoehto.
Samat ongelmat koskevat Korhosen mukaan myös linja-autoliikennettä. Nyt tuetaan pääosin suuria Etelä-Suomen kaupunkeja, joissa joukkoliikenne on kaikkein kannattavinta.
– Samalla haja-asutusalueiden tukea leikataan jatkuvasti. Yhtälö on mahdoton. Joukkoliikenteen kustannukset nousevat, mutta samaan aikaan valtion tuki pienenee.