Viikon kysymys
Hallitus haluaa, että kansalaiset voivat asioida sähköisesti vuoteen 2013 mennessä kaikissa keskeisissä palveluissa. Ensimmäisenä otetaan käyttöön julkisen vallan ja kansalaisen välinen sähköinen postilaatikko.
Milloin kansalaisen asiointitili on käytössä, hankepäällikkö Markus Rahkola Valtiokonttorista?
– Tavoitteena on, että asiointitili on valmis tämän vuoden lopussa.
– Tili tulee olemaan erillinen palvelu Suomi.fi-sivuston yhteydessä. Palvelun käyttö on kansalaisille vapaaehtoista ja maksutonta. Tilille kirjaudutaan pankkitunnisteella tai sähköisellä henkilökortilla.
Mitä asioita tilin kautta voi hoitaa?
– Tilille voi saada sähköisesti itseä koskevia päätöksiä ja tiedoksiantoja. Sen kautta voi seurata asioidensa käsittelyn etenemistä ja lähettää viranomaiselle esimerkiksi puuttuvia liitteitä, jos viranomainen on sen mahdollistanut.
– Asiointitiliin voivat liittää palvelujaan kaikki julkishallinnon toimijat, valtionhallinto, kunnat ja Kansaneläkelaitos.
Miksi tiliä tarvitaan, kun keskeiset asiat voi jo nyt hoitaa sähköisesti?
– Asioiden vireillepano on ollut mahdollista sähköisesti, mutta päätökset on toimitettu aina paperilla. Toivomme, että palvelu vähentää julkishallinnon paperinkulutusta ja lyhentää päätösten toimitusaikaa kansalaisille.
– Palvelun etu on, että sen kautta kansalaisilla on mahdollisuus saada tiedoksiannot sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Ensimmäinen versio tilistä tulee kansalaisille. Tavoitteena on tehdä myöhemmin tili myös yritysten ja yhteisöjen käyttöön.
Voiko sivun yksilöidä tarpeisiinsa sopivaksi?
– Tilillä on hyvin vähän yksilöitävää ja toiminnallisuutta. Valita voi tilissä käytettävän kielen.
– Asiointitilille tulleista viesteistä voi myös saada ilmoituksen sähköpostiin tai matkapuhelimeen.
Kansalaiset saivat kommentoida palvelua otakantaa.fi-sivustolla. Miten tiliä on kehitetty palautteiden perusteella?
– Helppokäyttöisyyttä ja käyttöönotettavuutta on parannettu. Käyttöliittymään tehtiin muutoksia ja siitä on pyritty tekemään mahdollisimman yksinkertainen.
Mitä palvelun kautta voi hoitaa tulevaisuudessa?
– Ensimmäisenä tavoitteena on saada sivustolle mukaan mahdollisimman paljon viranomaisia ja sitä kautta kansalaisia. Suurin haaste viranomaisten mukaantulossa on, että heidän pitää saada omat järjestelmänsä tiliin sopiviksi. Osalla valmiudet ovat jo aika pitkällä.
Kuva: Petra Sneck