Ravintolaruuan arvolisäveron alennuksen kanssa on käymässä juuri niin kuin etukäteen pelättiin. Kuluttaja ei alennuksesta hyödy, vaikka piti käydä juuri päinvastoin. Ainakin osa ravintoloista näyttäisi Ylen uutisten mukaan ottavan alennushyödyn itselleen. Heinäkuun alusta ravintolaruuan arvonlisävero alenee 22 prosentista 13:een.
Ravintoloiden arvonlisäveron alennuksen vaikutukset ovat kokonaistaloudellisesti pienet. Suurimmalle osalle kansalaista alennus ei vaikuta mitään, sillä ravintoloissa ruokailijoiksi valikoituu loppujen lopuksi varsin rajallinen joukko – ehkä pikaruokapaikkoja ja lounaspaikkoja lukuunottamatta.
Kyse on kuitenkin periaatteellisesti tärkeästä asiasta. Voiko lobbaajien sanaan luottaa? Ravintola-ala muun muassa ajoi alennusta varsin innokkaasti vedoten kilpailukykynsä säilyttämiseen. Asiakkaiden piti myös saada alennuksen tuoma hyöty täysimääräisenä itselleen. Ravintola-alan etujärjestö vakuuttaa edelleen, että näin myös käy ainakin sen jäsenravintoloissa.
Oma kysymyksensä on, kannattiko ravintoloiden arvonlisäveroa ylipäätään tässä taloudellisessa tilanteessa alentaa, kun samaan aikaan hallituksessa suunnitellaan useampienkin välillisten verojen korotuksia.
Liiankin tuttua on, että kuluttaja joutuu maksajaksi ollaan sitten alentamassa tai korottamassa arvonlisäveroa. Ruuan arvonlisäveron alennus oli poikkeus, mutta siitähän pidettiin niin kova meteli ennen ja jälkeen alennuksen, että kauppa ei kilpailutilanteessa yksinkertaisesti uskaltanut vetää koko hyötyä omaan piikkiinsä.