Talouttaan 1970-luvun lopulta lähtien avanneesta Kiinasta tuli viimeistään noin vuosikymmen sitten maailman tehdas. Kaikki kansainväliset suuryhtiöt siirsivät valmistustaan Kiinaan, jossa riittää pilkkahinnalla työskenteleviä, osaansa tyytyväisiä näppäriä työntekijöitä kokoamaan laitteita ja ompelemaan vaatteita.
Suomestakin tuotantonsa osin tai kokonaan on siirtänyt suuri joukko yrityksiä. Esimerkiksi työntekijöidensä itsemurha-aallosta tänä keväänä tunnetuksi tullut taiwanilaisomisteinen Foxconn valmisti matkapuhelinten osia Lahdessa vielä viisi vuotta sitten.
Tänä keväänä kuva hiljaa osaansa tyytyväisistä kiinalaistyöläisistä on muuttunut. Pieni osa on oireillut pitkiä työpäiviä ja surkeaa palkkaa itsemurhilla. Suuri osa on mennyt lakkoon. Rannikon teollisuusalueilla työriidat ovat lisääntyneet jopa 160 prosentilla vuodessa.
Kiinalaisten ekonomistien mukaan tulojen 100 prosentin kasvusta 70–90 prosenttia siirtyisi suoraan kulutukseen.
Nyt Kiinan teollisuusalueilla korotetaankin palkkoja. Länsimaisella mittapuulla ne ovat edelleen mitättömiä, mutta palkankorotusprosenttien suuruus kertoo kiinalaisen yhteiskunnan olevan muuttumassa. Mikä tahansa ei enää riitä.
Lakoista huolimatta kehitys tapahtuu kiinalaiseen tapaan hallitusti ja ylhäältä lähtien. Maan presidentti Hu Jintao lupasi huhtikuussa, että työläisistä pidetään parempaa huolta ja palkkataso saatetaan nousuun.
Taustalla on kaksi syytä. Kotiseudultaan maalta teollisuuskeskuksiin saapuneiden työläisten asema on niin huono, että se uhkaa jo valtion sosiaalista vakautta. Lisäksi Kiina pyrkii eroon vain halpojen vientituotteiden valmistajan asemasta. Paremmalla tulotasolla maahan saadaan aikaan aidot kotimarkkinat. Kiinalaisten ekonomistien mukaan tulojen 100 prosentin kasvusta 70–90 prosenttia siirtyisi suoraan kulutukseen.
Lakkoliikkeen ja hallituksen myötävaikutuksen vuoksi autovalmistaja Honda korotti juuri kiinalaisten työntekijöidensä palkkoja 24 prosentilla ja Foxconnin taustalla oleva Hon Hai 30 prosentilla. Hon Hailla on Shenzenissä 420 000 työntekijää. Alimmat palkat nousivat kesäkuun alussa 300 juanilla ja ovat nyt noin 146 euroa kuukaudessa. Uusi korotus on luvassa lokakuussa.
Teollisuusalueilla uudet minimipalkat ovat tänä asettumassa 135 euron paikkeille.
Kiinassa on jo nyt maailman suurimmat automarkkinat ja kulutuskykyinen keskiluokka on vasta syntymässä. Ilmaston kannalta on toivottavaa, että sähköauto ja muut vähäpäästöiset tuotteet ehtivät tehdä läpimurtonsa sitä ennen.