Luonnonvoimat ovat pysäyttäneet Euroopan lentoliikenteen miltei tyystin. Ilmatilan sulkemisella halutaan poistaa riskit. Nyt ei haluta tinkiä tippaakaan matkustajien turvallisuudesta. Jos näin ei tehtäisi, niin se veisi uskottavuuden kaikelta lentotoiminnalta.
Onkin käsittämätöntä, miten lentoyhtiöiden etujärjestö IATA suhtautuu vakavaan tilanteeseen. IATA näyttää olevan huolissaan ennen muuta bisneksen pyörimisestä, kun se syyttää hallituksia ja ilmailuviranomaisia hätiköinnistä.
IATAn mukaan viranomaiset perustavat lentokieltonsa teoreettisiin laskelmiin ja päätelmiin ilman testejä.
Tuhkapilvessä on lennetty joko tarkoituksella tai vahingossa. Lasimaista ainetta on löytynyt muun muassa sotilasliitto Naton hävittäjien moottoreista. Lentoyhtiöiden omiin ”puhtaisiin” koelentoihin voi suhtautua tietyllä varauksella, sillä ne tekevät testejä niin sanotusti omassa asiassaan.
Todisteet riskeistä ovat kuitenkin kiistattomia. Lentotila onkin pidettävä suljettuna, jos on pienikin mahdollisuus siitä, että lentäminen aiheuttaa ongelmia. IATA:n vaatimukset osoittavat suurta piittaamattomuutta ihmisten turvallisuudesta.
Totta on, että tuhkapilvet ajavat monet jo muutenkin ongelmien kanssa kamppailevat lentoyhtiöt taloudelliseen ahdinkoon, mutta se ei ole mikään syy vaarantaa lentomatkustajien turvallisuutta. Ratkaisuja ei pidäkään jättää lentoyhtiöiden harteille, vaikka IATA:n mukaan ne menettävät päivässä noin 190 miljoonaa euroa.