SAK:n hallitus keskusteli maanantaina satamalakosta ja antoi tukensa Auto- ja kuljetusalojen liiton AKT:n pyrkimykselle saavuttaa alalle työehtosopimus laillisin työtaistelutoimin.
– Tulimme vakuuttuneeksi siitä, että työnantajat tietoisesti sekoittavat kahta asiaa. Ahtaajien vaatimukset ovat etupäässä olemassa olevan käytännön kirjaamista työehtosopimuksen määräyksiin, sanoo SAK:n varapuheenjohtaja Matti Huutola (vas.)
Toinen asia on sitten Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toiminta.
– Meidän käsityksemme on, että neuvottelutulos olisi jo saavutettu, ellei EK olisi tässä omilla hahmotuksillaan mukana, sanoo Huutola.
EK ajaa heikennyksiä
SAK:n hallitus onkin erittäin huolestunut Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n puuttumisesta eri alojen työehtosopimusneuvotteluihin. Viime viikon aikana nähtiin, miten EK vaikeuttaa ja jopa jarruttaa sopimuksen syntymistä ahtausalalle. SAK:n hallituksen mukaan näyttääkin siltä, että EK on ajamassa ahtaajien kustannuksella laajempia tavoitteita sopimusturvaan.
– EK:n aiemmin tekemän yksipuolisen päätöksen seurauksena työmarkkinoilla käydään nyt liittokohtaisia työehtosopimusneuvotteluja. Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen tulisi tällaisessa tilanteessa antaa kaikki tuki eri toimialojen neuvotteluille. Tuen antamisen sijaan EK pyrkii sekoittamaan ahtaajien sopimusneuvotteluja esittämällä laillisen lakon aikana rajoituksia lakko-oikeuteen ja puhumalla vahingonkorvausvaatimuksista.
– Lakko-oikeus on kansalaisoikeus ja työelämän perusoikeus, jonka rajoittamiseen Suomessa ei ole mitään asiallisia perusteita. Lakko-oikeuden rajoittamisvaatimusten sijaan työnantajien kannattaisikin nyt katsoa peiliin. Kovalla julkisuuspelillään työnantajat ovat itse vaikeuttamassa sopimusyhteiskunnan toimintaa, sanotaan SAK:n hallituksen kannanotossa.
”Nyt on liittokierros”
Huutola sanoo SAK:n ymmärtävän, että EK:lla on halu koordinoida palkkaratkaisujen sisältöjä, mutta nyt he haluavat koordinoida alakohtaisten palkkaratkaisujen tekstikysymyksiä.
– Nyt pitää muistaa, että käymme liittokierrosta. Jos EK luulee, että liittokierroksella on samanlainen koordinaatio, maltillisuus ja lakot estettävissä kuin keskitetyllä kierroksella, niin se on harhaa. Alakohtaisiin neuvottelukierroksiin kuuluvat voimakkaammat työmarkkinahäiriöt kuin perinteisiin keskitettyihin kierroksiin.
AKT tavoittelee irtisanotuille vakinaisille ahtaajille nykyistä parempaa muutosturvaa. Julkisuudessa on puhuttu 12 kuukauden palkasta, mutta se on AKT:n mukaan vain neuvottelujen lähtökohta.
Huutolan mukaan AKT:n vaatimuksissa on kyse uudenlaisesta ajattelusta, joka ei ole outoa muillekaan sopimusaloille. Hän ei kuitenkaan ryhdy arvioimaan niiden soveltumisesta muille aloille.