Rautatieliikenteen ongelmat jatkuvat yhä. Maineensa menettänyt VR jaksaa yhä suoltaa selityksiä, jotka palveluja haluaville ja niistä maksaville asiakkaille ovat yhtä tyhjän kanssa.
Kauan meni siihen, ennen kuin yhtiön johto alkoi myöntää, että syitä on siinä itsessäänkin. Olikohan yrityksen kriisitiedottamisen käsikirja hukkunut lumihankeen?
Nyt VR lupaa hyvittää osaa matkustajiaan kuukausilippujen alennuksilla maaliskuussa. Pääkaupunkiseudun kymmeniä tuhansia junamatkalaisia hyvittelyt eivät tosin jostain ihmeellisestä syystä kuitenkaan koske.
Kukaan ei kiistä sitä, etteivätkö olot olisi tänä vuonna olleet poikkeukselliset. Lumiset talvet ja tuimat pakkaset eivät kuitenkaan ole Suomessa niin harvinaisia, etteikö tällaisia oloja varten voida rakentaa varautumissuunnitelmia.
On jotenkin surkuhupaisaa, että VR odottaa nyt suojasäätä pelastajaksi. Kun suojat joskus tulevat, niin sitten kai kauhistellaan sitä, kuinka lilluva loska estää junien liikkumisen. Kohta joku VR:n edustaja varmaan esittää toiveen, että olisipa jo kesä, niin päästäisiin eroon pyryongelmasta.
Ei VR ihan toimeton ole ollut, sillä sen tiedotteen mukaan ”myös asiakastiedottamisen parantamiseksi on kartoitettu keinoja ja käynnistetty toimenpiteitä”. Samoin VR ja Liikennevirasto ovat yhdessä perustaneet työryhmän, jossa selvitetään ”keinoja sujuvan liikenteen takaamiseksi myös hankalissa olosuhteissa”. Perästä kuuluu – ehkä.
Selittelyjen mukaan ongelmat kulminoituvat vaihteisiin – ja erityisesti keskusvarikolla. Siellä ei ole tarpeeksi vaihteita puhtaaksi luutivia käsiä. Olisikohan mitenkään mahdollista palkata lisää porukkaa harjojen varteen? Halvemmaksi se ainakin tulisi, kuin tuhansien matkojen myynnin loppuminen ja myöhästymisistä aiheutuvien korvausten maksaminen.
Kun junat eivät kulje, niin silloin pitäisi ainakin tiedottamisen toimia. On kohtuutonta, että maksavat asiakkaat saavat värjötellä jopa tuntikausia tuulessa ja tuiskussa vailla vähäisintäkään informaatiota. Nyt ei enää riitä se, että syytetään vanhentunutta tekniikkaa. Ei tekniikka pysty itse itseään uudistamaan.
VR:n henkilökunta on tehnyt parhaansa, osa uupumuksen rajoillakin, auttaakseen juna-asiakkaita. Henkilökunnalta on kuitenkin viety onnistumisen edellytykset. Kun koko järjestelmä piiputtaa, silloin vika on johdossa. Sen olisi syytä tehdä johtopäätökset – ja erota.