Kumpikin Ukrainan viikontakaisten presidentinvaalien ehdokkaista luotti amerikkalaisiin politiikan konsultteihin. Voittajan, Viktor Janukovitšin, uuden imagon eteen on jo lähes viisi vuotta tehnyt töitä Paul Manafort.
Manafortin opastuksella Janukovitš korvasi aiemman jäykän rönsyilevän puhetyylinsä leppoisalla, mutta suoraan asiaan käyvällä tyylillä.
Vaalien toisen kierroksen kampanjassa pääministeri Julija Tymošenkoa vastaan Janukovitš keskittyi talouden heikkoon tilaan.
”Tymoshenko yritti kuvata itsensä demokraattisten voimien johtajana”, kertoi Manafort tiistain Wall Street Journal -lehdessä. ”Janukovitš taas kampanjoi muutosvoimien johtajana ja keskittyi viemään läpi viestin, että Tymošenkolla oli tilaisuutensa, jonka Tymošenko mokasi”.
Kokemusta Bob Dolen kampanjasta
Manafort on aiemmin työskennellyt mm. republikaanien presidenttiehdokkaan Bob Dolen kampanjassa 1996. Hän on saanut konsulttipalkkioita myös ukrainalaisen miljardöörioligarkin Rinat Ahmetovin SCM Holdings -yhtiöltä. Ahmetovia pidetään Janukovitšin poliittisena kummisetänä.
Manafortin kytkennöistä keskusteltiin Yhdysvaltain 2008 vaalikampanjassa, jossa hänen yhtiökumppaninsa Davis Manafort Inc -lobbausfirmasta, Rick Davis avusti republikaaniehdokas John McCainia.
Tymošenkoa konsultoi tämän talven kampanjassa AKPD-yhtiö, jonka perustaja on presidentti Barack Obaman lähimpiin neuvonantajiin kuuluva David Axelrod.
Ensimmäisellä kierroksella pudonnut Viktor Juštšenko sai neuvoja Hillary Clintonin toissasyksyiseltä kampanjastrategistilta Mark Pennilta.