Ruotsalaisten yhden ylpeilyn aiheen, Saabin, taru alkaa – ainakin nykymuodossaan – vääjäämättä olla lopussa. Yhdysvaltalainen autojätti General Motors ei ole saanut Saabista tarjouksia, jotka sitä tyydyttäisivät. Lopullista päätöstä tehtaan sulkemisesta ei tosin ole tehty.
Saabin mahdollisista pelastajista liikkuu paljonkin huhuja aina formulapomo Bernie Ecclestonesta lähtien. Konkreettiset ehdotukset kuitenkin puuttuvat. Raha lopulta tässäkin pelissä ratkaissee.
Saabinkin ongelmat ovat osa koko kansainvälisen autoteollisuuden kriisiä. Tuotekehittely on jäänyt kesken. Nyt kauppansa tekevät ilmastoa säästävät automallit.
Saabin kaatuminen liippaisi läheltä suomalaisia. Saabhan on osa suomalaisen autotuotannon historiaa. Uudenkaupungin autotehtaasta valmistui ensimmäinen auto marraskuussa1969 ja viimeinen Saab rullasi ulos huhtikuun lopulla 2003. Kaikkiaan Suomessa tehtiin liki 740 000 Saabia.
Uudenkaupungin tehdas oli kokoonpanotehdas, mutta Suomessa Saab on tarjonnut työtä ja toimeentuloa myös monen alihankintayrityksen henkilöstölle.
Jos Saab nyt kaatuu ja tuhannet ruotsalaistehtaan työntekijät menettävät työpaikkansa, voisiko sittenkin olla mahdollista, että se vielä nousisi tuhkasta uudistuneena? Sähköautot muun muassa tekevät tuloaan ja ovat alkaneet valloittaa markkinoita jo Yhdysvalloissakin, jossa Saabilla on hyvä maine.
Suomessakin on esitetty ajatuksia siitä, että Saabin ympärille voitaisiin rakentaa esimerkiksi yhteispohjoismaista sähköautotuotantoa. Tämän alan osaamista Suomesta löytyy. Varkaudessa on jo akkutehdas ja toistakin puuhataan Uudenkaupungin seudulle.
Pelkästään Suomen ja Ruotsin valtioiden rahalla tällaista hanketta tuskin saataisiin pystyyn, mutta voisivatko uudet innovaatiot kiinnostaa myös joitakin teknologian alan yrityksiä? Joka tapauksessa sähköautojen valmistus jos mikä on tulevaisuuden ala.