Maanantainen junaonnettomuus Helsingin rautatieasemalla huipensi VR:n vaikean alkutalven.
Onnettomuuden syy on vielä mysteeri, mutta jarrujen jäätymistä epäillään. Junien jarrujen ja ovien jäätymiset ovatkin matkustajien kestoriesa talvesta toiseen. Näin dramaattisia seurauksia niillä ei onneksi ole ennen ollut, mutta matkustaminen junalla on normaalistikin usein onnenkauppaa ainakin, jos pitää olla perillä tiukan aikataulun mukaan.
Suomeen on hankittu joukkoliikenteen kulkuvälineiksi kalustoa, joka ei näillä leveysasteilla toimi sitten millään. Ei uskoisi, että henkilöliikenteestä rautateillä on kuitenkin noin 150 vuoden kokemus.
Kalustolle ei lyhyellä tähtäimellä voi mitään. Kylmälle alttiit Pendolinot ja muu uusi kalusto ovat liikenteessä vielä vuosia.
Sen sijaan toiselle kesto-ongelmalleen, olemattomalle tiedottamiselle, VR:n olisi syytä jo vihdoin tehdä jotain.
Sen vielä ymmärtää, ettei maanantaina kiskoille heti onnettomuuden jälkeen juuttuneisiin juniin saatu tietoa pysähdyksen syystä. Mutta liikenne oli sekaisin vielä illalla paluuliikenteen ollessa vilkkaimmillaan. Edes Helsingin rautatieasemalla ei kuulutettu mitään tilanteesta ja vähäisetkin tiedotukset tulivat pelkällä suomen kielellä.
Väliasemilla ja maakunnissa luotettiin myös hiljaisuuteen. Tämä tapahtui päivänä, jolloin moni paikkakunta on pullollaan lomailevia venäläisturisteja.