”Kasatkaa, kasatkaa! Siinä Mooses ja profeetat.”
Näin luonnehti Karl Marx kapitalismin perusolemusta. Se on yksi tapa hahmottaa niitä taloudellisia mekanismeja, jotka ovat johtaneet ihmisen aiheuttamaan ilmastonmuutokseen.
Samalla kun kapitalismiin kuuluva kasvupakko on mahdollistanut miljoonien ihmisten aineellisen elintason kasvun, se on vaarantanut koko ihmiskunnan olemassaolon. Siksi kannattaa kysyä: pitäisikö kapitalistisen talouden toimintapuitteet muuttaa perusteellisesti, jotta tulevillakin sukupolvilla on mahdollisuus syntyä ja elää, vai riittävätkö nykyiset puitteet?
Kapitalistinen talous on kuin lentokone.
Kapitalistinen talous on kuin lentokone. Jos se ei lennä riittävän vauhdikkaasti, käy huonosti. Toisaalta jos se lentää riittävän vauhdikkaasti, riskit erilaisista ekokatastrofeista kasvavat.
Mitä pitäisi tehdä? Pitäisikö tavoitteena olla talous, joka on pikemminkin helikopteri- kuin lentokonetalous? Helikopteritalous toimii, vaikkei siinä ole sisään rakennettua pakkoa laajentua.
Tällä hetkellä ilmaston lämpenemistä pyritään hillitsemään kapitalistisen lentokonetalouden puitteissa yrittämällä parantaa konetta. Lentokonetalouden keskeisenä voimanlähteenä on markkinamekanismi. Siksi ilmastokatastrofin torjunnassa on toistaiseksi luotettu lähinnä siihen. Esimerkiksi toivotaan tavaroiden suhteellisten hintojen muuttuvan tavalla, joka vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
Päätöksentekijöiden merkitys on suuri, koska he voivat talouspoliittisilla ratkaisuilla vaikuttaa suhteellisiin hintoihin eli tekemään kasvihuoneilmiötä kiihdyttävä tuottaminen ja kuluttaminen kalliiksi.
Mutta riittääkö tämänkaltainen markkinamekanismiin luottaminen, josta myös päästökauppa on esimerkki? Voidaanko ilmastonmuutos tosiaan pysäyttää ”oikeilla” hinnoilla?
On houkuttelevaa vastata, etteivät oikeat hinnat ja markkinamekanismi riitä. Tarvitaan jotain muuta. Onhan hyvin tuore kokemus osoittanut, että usko hyvää tekevään markkinamekanismiin voi tulla erittäin kalliiksi.
On myös houkuttelevaa väittää, ettei kasvupakkoon perustuva lentokonetalous voi olla perusväline ilmastokatastrofin torjunnassa. Helikopteritalous voi olla houkutteleva vaihtoehto.
Siitä tulisi tehdä myös niin suostutteluvoimainen poliittinen vaihtoehto, että huomionarvoinen osa esimerkiksi YK:n ilmastokokoukseen Kööpenhaminaan kokoontuneesta maailman poliittisesta eliitistä alkaisi kyseenalaistaa lentokonetalouden erinomaisuuden.
Kirjoittaja on erikoistutkija Palkansaajien tutkimuslaitoksessa.