Eduskunnan ympäristövaliokunnan varapuheenjohtaja Pentti Tiusanen (vas.) on vakuuttunut keskustan aikeista ottaa revanssi sille, että ympäristöministeriö perustettiin 1980-luvun alussa. Ympäristöministeriötä yritetään sulauttaa maa- ja metsätalousministeriöön luonnonvarainministeriöksi.
Tiusasen mukaan keskusta on tosissaan ajamassa ympäristöministeriötä alas.
Suomen luonnonsuojeluliiton varapuheenjohtaja Tuire Laurinolli on Tiusasen kanssa samaa mieltä siitä, että keskusta ei ole liikkeellä kepillä jäätä -mielessä. Laurinolli sanoo keskustan Sirkka-Liisa Anttilan kertoneen hieman sivu suun aikeista jo toissa vuonna.
Lehtomäki torjui
Ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk.) torjui sulauttamishankkeen tuoreeltaan tämän kuun alussa, kun keskustan varapuheenjohtaja Antti Rajakangas oli esittänyt luonnonvarainministeriö perustamista seuraavalla vaalikaudella.
Samoilla linjoilla Lehtomäen kanssa oli hänen puoluetoverinsa, ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka blogissaan. Pokan mukaan ympäristöhallinto ei voi olla alisteinen sen enempää elinkeino- kuin valtiovarainministeriöllekään.
Sosialidemokraattien kansanedustaja Paavo Skinnari on puolestaan pitänyt parempana yhdistää maa- ja metsätalousministeriö työ- ja elinkeinoministeriöön.
Kokoomus ei ainakaan vielä näytä tulleen ulos kuorestaan, mitä mieltä se on ympäristöministeriön sulauttamisesta. Hallituksessa istuvien keskustan ja vihreiden välejä Rajakankaan avaus on jo ehtinyt kuumentaa.
Nettisivuillaan vihreiden kansanedustaja Timo Juurikkala sanoo Rantakankareen paljastaneen tarkoitusperänsä kertomalla, että ympäristöministeriön lopettamisella saataisiin tehoa luonnonvarain hyödyntämiseen. Juurikkalan mukaan puheenvuoro saattaa olla osa laajempaakin liikehdintää jakaa maamme kansallisomaisuutta.
Venäjän malli ei meille sovi
Luonnonsuojeluliiton Laurinolli pitää mahdottomana, että sama ministeriö olisi luonnonvarojen käytön rajojen vahtija ja samanaikaisesti elinkeinotoiminnan etujen ajaja.
Tiusanen viittaa samaan ristiriitaan muistuttaen, mihin tuloksiin Venäjän luonnonvarainministeriö on ympäristön kannalta ajautunut. Tiusasen mukaan Venäjän malli ei Suomessa tule kyseeseen.
Laurinollin mukaan uuden ministeriön rooli vähintäänkin hämärtyisi, koska ympäristöministeriö on ollut vetämässä niin suojeluohjelmia kuin luonnon- ja ympäristölainsäädännön uudistuksia. Ohjelmien laadinta suojelulähtökohdista vaarantuisi jo, ennen kuin ehdotusta niistä olisi tehty.
Säästöt olemattomat
Laurinollin mukaan ympäristöministeriön lopettamista ei säästöillä voi perustella.
– Ympäristöministeriön budjetti on prosentti muiden ministeriöiden budjeteista, Laurinolli huomauttaa.
Tällä perusteella hallinnonmuutos tuntuu Laurinollista hämmästyttävältä.
– Aluehallinnon uudistus avaa portteja myös ympäristöministeriön lakkauttamiseen, arvioi luonnonsuojeluliiton luonnonsuojelupäällikkö Ilpo Kuronen.
Aluehallinnossakin ympäristöasiat on tarkoitus yhdistää luontoa hyödyntävien toimijoiden kanssa, kun alueelliset ympäristökeskukset, TE-keskukset ja tiepiirit sulautetaan saman katon alle. Jostakin syystä metsäkeskukset aiotaan jättää uudistuksen ulkopuolelle.
Ympäristölupavirastojen tehtävät on tarkoitus sulauttaa lääninhallituksien ja työsuojelupiirien kanssa. Aluehallintouudistus on edennyt pidemmälle, ja luonnonsuojelupiireissä sen arvioidaan toimivan hallinnon virtaviivaistamisen nimissä perusteena myös ympäristöministeriön lakkauttamiselle.