Lentoliikenne on kriisissä kautta maailman. Talouden taantuma on vähentänyt niin henkilö- kuin rahtiliikennettäkin. Ympäristöarvoja korostavassa ilmapiirissä lentäminen ei muutenkaan ole kovin hyvässä huudossa.
Monet muutkin lentoyhtiöt kuin sinivalkoinen Finnair ovat pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa. Talouden taantuma ja halpalentoyhtiöt ovat vieneet Finnairiltakin asiakkaita. Yhtiö tekee tänäkin vuonna rajusti tappiota.
Finnairin johdossakin tuulee. Vuodenvaihteen jälkeen toimitusjohtajana aloittaa saneeraajana tunnettu Mika Vehviläinen. Hän kehui vuolaasti heti valituksi tultuaan Finnairia, jolla hänen mukaansa on erittäin osaava henkilökunta, hyvä strategia ja hyvin moderni laivasto.
Monet muutkin lentoyhtiöt kuin sinivalkoinen Finnair ovat pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa.
Liikennelentäjien lakko osuu mielenkiintoiseen saumaan. Sillä voi jopa olla vaikutuksia yhtiön tulevaisuuden strategioihin. Finnairin tuotoista tällä hetkellä yli puolet tulee ulkomailta. Nyt sen kilpailijat iskevät täydellä voimallaan kotimaassa ja myös ulkomaiset yhtiöt isontavat Suomesta lentävää kalustoaan.
Lentäjät päätyivät käyttämään lakkoasetta. Erityisesti he ovat tyytymättömiä Finnairin ulkoistamispolitiikkaan. Finnair ulkoistaa omaa laivastoaan muille yhtiöille, joilta se sitten vuokraa ne takaisin lentämään omia vuorojaan. Finnair suunnittelee samaan aikaan supistavansa omaa liikennettään.
Lentäjät ovatkin hankalassa neuvotteluraossa. He ovat olleet valmiit palkanalennuksiin, jos saavat tyydyttävän sopimuksen periaatekysymyksistä, johon yhtiö taas ei suostu. Vaikealta näyttää. Lakko voi venyä. Muut lentoyhtiöt kiittävät.
Asiakaskunnan lisäksi kärsimään joutuvat kohta myös muut lentotoiminnasta riippuvaiset, jo säästöihin suostuneet työntekijäryhmät niin maassa kuin ilmassa. Jos lakko venyy, niin heiltä loppuu palkanmaksu noin viikon päästä – ja silloin on solidaarisuus koetteilla.
Oma kysymyksensä on, miten käy Finnairille. Se on lopulta aika pieni yhtiö globaaleilla markkinoilla. Hyvin ei mene myöskään pohjoismaisella SAS:lla. Rajujakin rakennemuutoksia voi olla edessä. Pinnan alla ainakin kuohuu jo nyt.