Viimeinen sana
Ihmiset tarvitsevat liikkuakseen erilaisia välineitä. Autojen määrä kasvaa huimaa vauhtia koko ajan. Kansainvälisen energiajärjestön IEA:n arvioiden mukaan tämän vuosisadan puolessa välissä maailmassa liikkuu yli kaksi miljardia autoa. Nyt maailman teillä huristelee noin 700 miljoonaa autoa.
Kestääkö pallomme autokannan kolminkertaistumisen?
Voimmeko sanoa, kenen tavallisen kansalaisen auto on liikaa? Voivatko suomalaiset vapaasti valita, mutta kiinalaisen, brasilialaisen, meksikolaisen, irakilaisen tai kongolaisen täytyy harkita ainakin kolmesti, ennen kuin ryhtyvät hieromaan autokauppoja?
Jokainen iso autofirma harrastaa vähintäänkin jonkinlaista ”viherpesua”.
Autoilun ja liikenteen kasvusta seuraa IEA:n mukaan väistämättä myös se, että hiilidioksidipäästöt vähintäänkin kaksinkertaistuvat, jos mitään ei tehdä. Suunnan kääntäminen edellyttää muun muassa täysin uudenlaista teknologiaa, sillä lienee epärealistista kuvitella, että autokannan kasvua voitaisiin radikaalisti hillitä.
Päästöjä voidaan vähentää niin parantamalla autojen energiatehokkuutta, lisäämällä vaihtoehtoisia polttoaineita, kehittämällä moottoriteknologiaa sekä panostamalla entistä enemmän joukkoliikenteeseen varsinkin taajaan asutuilla kaupunkiseuduilla tai suoraan rajoittaa autoilua. Mikään näistä keinoista ei ole ongelmaton.
Joka tapauksessa nyt tarvitaan myös luovaa hulluutta, ennakkoluulottomasti ongelmien kimppuun käyviä pelle pelottomia.
Tässä lehdessä on esitelty yksi innovaatio: sähköllä toimiva moottoripyörä.
Sähköauto tekee tuloaan ja muun muassa Uudenkaupungin autotehtaalla ollaan aloittamassa niiden sarjavalmistus. Kun kokonaispäästöjä sähköautojen osalta lasketaan, niin silloin pitää tietysti huomioida se, että sähkön tekemiseenkin tarvitaan omat laitoksensa.
Ympäristötietoisuus on päivän sana myös uusien autojen valmistajilla. Jokainen iso autofirma harrastaa vähintäänkin jonkinlaista ”viherpesua”. Kauppamiehet ja -naiset tietävät, että tämän päivän markkinoilla ei pärjää, jos firmalla on huono ympäristöimago. Osin myös siksi autourheilu, ennen muuta formulat, on vaikeuksissa.
Rallikisatkin kituvat, kun mukana on enää pari tehdastallia. Yleisö on alkanut äänestää jaloillaan. Tylsät kisat eivät kiinnosta enää myöskään tv-katsojia.
Toyota vetäytyi keskiviikkona F1-sirkuksesta, samaa harkitsee Reanult. Jo aiemmin ovat hanskat tiskiin lyöneet Honda ja BMW.
Formula on kuoleva ”urheilu”laji.
Tv-viihteenäkin tylsät köröttelyajot ovat menettäneet kiinnostavuutensa eikä muutosta ole näköpiirissä.
Vetäytymisilmoituksensa yhteydessä maailman suurin autonvalmistaja Toyota ilmoitti – yllätys, yllätys – että se aikoo nyt keskittää varansa ”vihreään autoiluun”. Japanilaiset ehtivät kuluttaa formulasirkukseen miljardeja euroa saamatta oikeastaan yhtään mitään vastinetta. Toyota ei voittanut yhtäkään kisaan kahdeksan vuoden aikana.
Kun kilpailutilanne on tämä, niin formulatallit varmasti harkitsevat tiukkaa vihertävää vastaiskua.
Voi ollakin, että tulevalla kaudella harjoitusajojen ensimmäisenä päivänä rataohjuksen polttoainetankkiin lorautetaan puoli desiä biopolttoainetta. Mainosmiehet pääsevät hehkuttamaan, että nyt formulatkin vihertävät.
Ensimmäisenä näin radikaalin teon tehnyt talli saa heti ansioistaan ekomerkin, joka sijoitetaan kuljettajan kypärän sisäpuolella vielä olevaan tyhjään mainospaikkaan – ja maailma pelastuu.