Viikon kysymys
Energiamarkkinaviraston nettihintapalvelussa on alkuvuonna tehty ennätysmäärä hakuja, joissa vertaillaan sähkön hintoja. Tammikuussa hakuja oli lähes 410 000 ja helmikuussa runsaat 480 000 kappaletta. Määrät viime vuoden vastaavaan aikaan ovat yli kaksinkertaiset.
Tarkoittaako tämä, että sähkömarkkinoilla jo vuosikausia odotettu hintakilpailu käynnistyy nyt toden teolla, lakimies Eeva Kurkirinne Energiamarkkinavirastosta?
– Vaikka markkinoiden käyttäytymistä on vaikea arvioida, voidaan todeta, että hintakilpailu on lisääntynyt viime vuodesta. Uusia myyjiä ja sen myötä edullisempia tarjouksia on tullut markkinoille. Se kannustaa myös ”vanhoja toimijoita” laskemaan hintojaan.
Mistä kiinnostuksen kasvu hintavertailuja kohtaan kertoo?
– Kuluttajat ovat tulleet tietoisemmiksi sähkömarkkinoiden toiminnasta ja sähköenergian toimittajan vaihtamisesta mahdollisesta saatavasta taloudellisesta hyödystä. Energiamarkkinavirasto on aktiivisesti tuonut julkisuudessa esille kilpailuttamisen hyötyjä ja vaihtamisen helppoutta. Lisäksi virasto pitää yllä kattavaa ja ajantasaista hintavertailupalvelua (www.sahkonhinta.fi).
– Lisäksi asiaan voi toki vaikuttaa myös uusien myyjien markkinoille tulo ja uudet markkinointimenetelmät (puhelinmyynti) sekä taantuma (kuluttajat tulevat tietoisemmiksi kustannuksista).
Hintavertailuja on voitu tehdä netissä jo kolmen vuoden ajan, mutta kotitaloudet ovat vaihtaneet melko harvoin sähköntoimittajaansa, viime vuonnakin ainoastaan 3,4 prosenttia kerros- ja rivitaloissa asuvista pienkäyttäjistä. Mitkä syyt tähän vaikuttavat?
– Kuluttajilla ei ole ollut tarpeeksi tietoa sähkönmyyjän vaihtamisen helppoudesta ja siitä kertyvästä säästöstä.
Jos hintavertailuja tehdään aikaisempaa enemmän, merkitseekö se myös, että kuluttajat vaihtavat entistä useammin sähköntoimittajaansa?
– Melko todennäköisesti kilpailuttaminen lisää myös sähkönmyyjän vaihtoaktiivisuutta. Energiamarkkinavirasto kerää tiedot alkuvuoden aikana sähkönmyyjää vaihtaneiden määristä toukokuussa.
Mitkä ovat tärkeimmät syyt vaihtaa sähköyhtiötä?
– Viraston teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan tärkeimmät syyt olivat hinta, tuotantotapa ja asiakaspalvelun laatu.
Pitäisikö kuluttajien olla nykyistä aktiivisempia ja kilpailuttaa sähköyhtiöitä ahkerasti?
– Energiamarkkinavirasto kannustaa vaihtamaan sähkönmyyjää, koska sillä voidaan vaikuttaa sähkön hinnan kehitykseen. Mitä useampi suomalainen vaihtaa myyjää, sitä enemmän sähkönmyyjät pyrkivät kilpailemaan hinnoilla. Jos vaihtoaktiivisuus on matala, ei yhtiöillä ole motivaatiota kilpailla.
Syntyykö sähkömarkkinoille hankaluuksia, jos vaihtajien määrä runsastuu voimakkaasti?
– Ei synny.
Energiamarkkinavirasto pyrkii edistämään kilpailua sähkömarkkinoilla. Miten kuvailisitte kilpailutilannetta tällä hetkellä?
– Markkinat ovat aktiivisemmat kuin viime vuonna.