Lapin matkailuyritysten menestyksen jatkuminen vuodesta toiseen ei ole matkailun yliopistomiehen dosentti Seppo Ahon mukaan itsestäänselvyys. Lapin yliopiston Matkailun ja liiketoiminnan tiedekunnan kehitysjohtaja Aho sanoo, että menestys vaatii jatkuvia innovaatioita.
– Menestyksen keskellä parin vuoden laakereilla lepääminen saattaa kääntää nousun äkkiä laskuun.
Lapin Matkailuyhdistyksen puheenjohtajana toimiva Aho kehuu uusista innovaatioista erityisesti Levi-tunturin aluetta. Levi onkin ollut koko 2000-luvun Lapin menestyksekkäin matkailukeskus.
Aho suitsuttaa Leviä uusien innovaatioiden lisäksi alueen yrittäjien hyvästä ja koordinoidusta yhteistyöstä.
Aho uskoo, että lama ei ole näkynyt vielä Lapin-matkailussa siksi, että Lappi ei kilpaile halpuudella ja massojen tavoittelulla.
Itse asiassa Lapin yrittäjät olivat Ahon mukaan viime keväänä paikoin jo ylihinnoittelemassa itseään.
Lama haastaa Lapin-matkailunkin syksyllä.
– Laman vuoksi syksystä tulee ammatillinen kysymys. Pitää osata tasapainoilla hinnan ja laadun suhteen.
Lapin-matkailu keskittyy pääosin kymmeneen hiihtoviikkoon. Ahon mukaan Lapin luonto antaisi nykyistä suuremmat mahdollisuudet myös lumettoman ajan matkailuun.
Pienryhmien yksilöllisissä palveluissa on Ahon mukaan Lapin-matkailun tulevaisuus. Ne tuottavat hyvin luontoa pahemmin rasittamatta.