Suomi aikoo maailman suurimmaksi markkina-alueeksi
– Muistan hyvin sen, kun vuonna 1999 yritimme saada ensimmäisiä Reilun kaupan kahveja ja teelaatuja Suomen markkinoille. Asiasta keskusteltiin ihmisten kanssa ja Reilusta kaupasta kerrottiin eri järjestöille. Lopulta kauppatorin laitaan tuli laiva ensimmäisen kahvi satsin kanssa. Se oli aika hieno päivä, kertoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen.
– Siitä se on jatkunut, menestys ei ole aina ollut hirveän helppoa, mutta eteenpäin on menty. Kahvin ja teen rinnalle on tullut monia muita tuotteita. Tällä hetkellä Suomen markkinoilla on tuhat Reilun kaupan tuotetta, mikä on kansainvälisestikin ajatellen hyvä luku.
Suomi kasvattaa
myyntiään kokoajan
Reilussa kapassa on kyse kaupankäynnistä ja siitä, että halutaan tukea maailman köyhimpiä ihmisiä. Kaupan avulla annetaan kuluttajille mahdollisuus vaikuttaa ihmisten elämään kehitysmaissa.
– Olemme erityisen iloisia siitä, että suomen markkinat ovat kasvaneet jo viitenä perättäisenä vuotena noin 50 prosenttia. Tänä vuonna kasvua on vielä enemmän, tätä tahtia aiotaan pitää jatkossakin yllä, Syvänen toteaa.
Tällä hetkellä jokainen suomalainen kuluttaa noin 10 euroa vuodessa Reilun kaupan tuotteisiin. Vuosi sitten vastaava määrä oli noin 6,5 euroa. Kasvu ei johdu ainoastaan uusista tuotteista vaan jo pitkään markkinoilla olleiden tuotteiden, kuten kahvin kulutus kasvaa jatkuvasti. Uudet tuotteet ovat kuitenkin merkittäviä, ne antavat uusille viljelijöille mahdollisuuden hyötyä Reilusta kaupasta.
– Seuraavan viiden vuoden tavoite on jatkaa 50 prosentin vuosittaista kasvua. Tämä tarkoittaa sitä, että vuonna 2013 jokainen suomalainen käyttää sata euroa vuodessa Reilun kaupan tuotteisiin, sanoo Syvänen.
Reilulla kaupalla
taantumaa vastaan
Fairtrade Labelling Organzations (FLO) on on voittoa tavoittelematon kansainvälinen yhteistyöjärjestö, joka käsittää 23 jäsenorganisaatiota.
– Kansainvälisesti Reilu kauppa on kasvanut voimakkaasti viime vuosien aikana. Tämä johtuu siitä, että monet ihmiset ympäri maailman ovat heränneet näkemään kehitysmaiden tilanteen, sanoo FLO:n toimitusjohtaja Rob Cameron .
– Reilu kauppa on kasvanut, mutta vielä on paljon tehtävää. Näinä kriisiaikoina tarvitsemme Reilua kauppaa enemmän kuin koskaan. Reilusta kaupasta voi tulla yksi vuosituhannen tärkeimmistä köyhyyden vähentämisen välineistä. Suomi voi näyttää mallia monille muille maille, sillä Suomi on eteenpäin menevä maa, Cameron toteaa.
– Reilu kauppa ja FLO ovat tehneet paljon tuottajamaiden eteen, kertoo Reilun kaupan kahvintuottaja ja FLO:n hallituksen jäsen Yorokamu K. Abainenamar.
– Me olemme niitä tuottajia joiden tuotteita on kaupoissa Suomessa ja monessa muussa maassa. Tuotteidemme myynti on kasvattanut sosiaalista pääomaa näissä yhteisöissä. Se on lisännyt terveyttä, opiskelua ja vaikuttamisen halua, ugandalainen Abainenamar valottaa.
Euroopan ihme
nyt kehitysmaille
– Meidän pohjoisen asukkaiden tulisi muistaa se tosiasia, että teollinen elämänmuoto ja kehityksemme perustuu siihen lisä-arvoon, jonka maatalous kerran meille toi.Se on Euroopan ihmeen salaisuus. Maataloutemme varaan syntyi teollinen yhteiskunta ja kehitys, siksi tämän lisäarvon luominen kehitysmaihin on parasta mahdollista kehitysapua, toteaa Reilun kaupan kunnialähettiläs Erkki Toivanen.
– Näin autamme heidät omaehtoisesti kehittämään koululaitosta ja parantamaan elinehtojaan, sekä sitä myötä kehittämään yhteiskuntaansa eteenpäin. Tämä on meidän oman historiamme opetus.
Ilmastonmuutos etenee kovaa vauhtia ja vaarantaa monien elannon, aiheuttaen liikaa sateita tai kuivuutta. Ilmasto on muuttunut radikaalisti eteläisellä pallonpuoliskolla.
Lähellä tuotettu voi olla huomattavasti epäekologisempaa kuin kaukana tuotettu. Esimerkiksi Hollannista tuotujen leikkokukkien hiilijalanjälki on huomattavasti suurempi kuin Keniasta tulevien kukkien. Sama pätee vihanneksiin ja hedelmiin, joita kasvatetaan Euroopan kasvihuoneissa.
– Reilu kauppa tuottaa mannerten välistä lähiruokaa, järki ruokaa, jota nyt tarvitaan, Toivanen kiteyttää.