Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL tyrmää lakiesityksen palvelusetelin käytön laajentamisesta. Liiton mielestä esitys on täynnä ongelmia, eikä sitä pitäisi hyväksyä hallituksen esittämässä muodossa.
JHL arvostelee esitystä siitä, että se on tehty yksinomaan yritysten tarpeisiin. Perusterveydenhuollon liitto katsoo heikentyvän, jos ajatuksena on tarjota markkinoita lähinnä yksityisille palveluntuottajille.
Palvelutuotannon liitto pelkää esityksen seurauksena pirstaloituvan, jolloin palveluprosessin hallinta vaikeutuu. Se ei palvele potilaiden ja asiakkaiden etua.
JHL vaatii, että laissa on määriteltävä nykyistä selkeämmin alueet, joihin palvelusetelin käyttö ei sovi.
”On myönnettävä, että setelin käyttö on järkevää vain, jos alueella on toimivat markkinat ja riittävästi palvelujen tuottajia,” JHL toteaa kannanotossaan.
Siinä korostetaan lisäksi, ettei kustannussäästö synny palvelun laadun, asiakkaiden tai henkilöstön kustannuksella.
”Säästöjä ei saa ottaa henkilökunnan työoloista tai palkkauksesta tai nostamalla asiakkaan palvelusta maksamaa hintaa, JHL painottaa.” (UP)