Tunnen pistoksen mielen sopukoissa, kun lennän. Suihkukone kuluttaa ihmisen matkasuoritetta kohden ehdottomasti enimmin ympäristöä. Miksi täältä pohjoisen perukoista pitää lentää keskiseen Eurooppaan?
Karttatarkastelun perusteella helpoin tapa lähteä Keski-Eurooppaan on juna. Vaan niitä ei enää kulje.
Kun katsoo karttaan, niin lyhin matka Eurooppaan on Baltian läpi Puolaan, josta taas pääse singahteleman joka suuntaan. Via Baltica on noussut yhä houkuttelevammaksi reitiksi kulkea autolla Eurooppaan verrattuna Ruotsin ja Tanskan reittiä tai laivamatkaa suoraan Saksaan.
Kävin taannoin junalla Varsovassa. Matka Tallinnasta sujui suhteellisen letkeästi. Junayhteyden puolesta puhujia ei kuitenkaan ole näkyvämmin ilmaantunut. Voi kysyä, miksi?
Rautatieyhteys Keski-Eurooppaan Baltian kautta on ympäristötaloudellisesti kannattava.
Helsingistä Tallinnaan porhaltaa laivalla noin neljässä ja nopeilla aluksilla parissa tunnissa, kun Turku -Tukholma tai Helsinki – Tukholma -väliin saa varata aikaa päivän. Vastassa ovat vielä Tanskan salmet laivamatkoineen tai tietulleineen Malmöstä sillan kautta.
Poliittista keskustelua rautatieyhteyden rakentamisesta Baltian kautta Keski-Eurooppaan ei ole aloitettu, vaikka reitti Suomesta on ympäristön kannalta edullisin. Yksityistämällä rautatielaitoksensa Viro ajoi pahasti alas koko raideliikenteensä.
Baltiassa ja Puolassa valmiit rataosuudet Suomen suunnasta Eurooppaan ovat kuitenkin jo olemassa. Kyse on vain niiden perusteellisesta korjaamisesta.
Läntisessä Euroopassa junaliikenne toimii. Suomi on mahdollista liittää tähän liikenneverkkoon.
Suomen rautateillä matkustajaliikenne kasvoi pelkästään viime vuonna lähes seitsemän prosenttia.
Kotimaan bussiliikenne pysyi nollassa ja lennot tulivat viiden prosentin häränpyllyä alas.
Potentiaalia myös Euroopan henkilöliikenteen nousulle tuntuisi löytyvän, vaikka kotimaan rautatiematkojen kasvua selittävät työmatkaliikenne ja Lahden oikoradan rakentaminen. Käyttäjät arvostavat ympäristöystävällistä vaihtoehtoa.
Junayhteyden elvyttämisen Tallinnasta etelään luulisi olevan otollinen jo senkin takia, että kyse on EU:n sisäisestä liikenteestä ja ympäristöstä. Ihmetyttää, että asiaa ei ole nostettu agendalle.