Reilu kauppa mahdollistaa koulutuksen ja terveydenhuollon kehittämisen
Vaikka taloudellinenkin tilanne herättelee ihmisiä, eletään nyt muutenkin varsin tiedostavaa aikaa. Kuluttajia kiinnostaa tällä hetkellä ruuan alkuperän ja turvallisuuden lisäksi myös sen laatu ja eettisyys.
Myös se, että 90 prosenttia suomalaisista tuomitsee lapsityövoiman käytön, liittyy kokonaisuuteen, jossa ihmiset haluavat ostoksillaan vaikuttaa muiden elinoloihin.
Reilu kauppa
kasvaa
Reilu kauppa antoi tammikuussa positiivisen tulosvaroituksen.
– Viime vuosi näyttää noin 50 prosentin kasvua myynnin arvossa mitattuna, vaikka viimeisimpiä lukuja ei vielä ole. Nyt puhutaan noin 50 miljoonan euron vähittäiskauppa-arvosta. Toivotaan, että kasvu jatkuu tänä vuonna, sanoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen.
– Tänä vuonna on tulossa markkinoille monta uutta tuotetta. On ollut todella positiivista, että on pidetty kiinni projekteista, joita on aloitettu erilaisten valmistajien ja kaupparyhmien kanssa.
Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toive on, ettei teollisuus ja vähittäiskauppa lähde panikoimaan vaan ymmärtää, että eettiset asiat ovat tärkeitä taantuman aikanakin.
– Toisaalta näiden asioiden pitäisi olla osa yrityksen strategiaa, eikä sellaista lyhyen aikavälin suhdanteiden mukaan hyppimistä. Tuottavuuskin syntyy yleensä pitkällä aikavälillä, muistuttaa Syvänen.
Kuluvan vuoden aikana tekstiilipuoli laajenee voimakkaasti. Reilun kaupan puuvillaa löytyy vaatteissa, kodin tekstiileissä, pumpulissa ja vanussa. Vuoden 2008 ensimmäisen puolena vuotena Reilun kaupan puuvillasta valmistettuja tuotteita myytiin suomessa noin 1,3 miljoonalla eurolla.
Noin joka neljäs Reilun kaupan tuote on valmistettu Reilun kaupan puuvillasta.
Tekstiilituotteiden myynti on seuraavien vuosien aikana hyvin merkittävää. Ei se kahvin ja banaanin ohi mene, mutta on kyllä hyvin iso.
Reilun kaupan tuotteista banaani yhä on tunnetuin ja myy eniten. Kahvi, hedelmät, leikkokukat ja viini tulevat perässä.
Yhteisöt
hyötyvät eniten
Mitä enemmän Reilun kaupan tuotteita myydään, sitä enemmän kehitysmaiden viljelijöitä ja suurtilojen työntekijöitä saadaan Reilun kaupan hyötyjen piiriin. Noin 100 000 henkeä hyötyy Suomessa tapahtuvista Reilun kaupan myynneistä.
– Jos ajatellaan esimerkiksi banaaneja, niin kahdelle ecuadorilaiselle perheviljelijöiden tuottajaosuuskunnalle, joista tulee suurin osa Suomen Reilun kaupan banaaneista, Suomi on yksi päämarkkinoista.
– Reilun kaupan tuotteiden myynnistä eivät hyödy vain yksittäiset perheet ja ihmiset vaan koko yhteisö. Erillisillä Reilun kaupan lisillä toteutetaan paljon koulutus- ja terveydenhuoltohankkeita sekä perusparannuksia, teitä tai sähköistyksiä.
Myös muut seurannaisvaikutukset ovat positiivisia. Reilun kaupan pienviljellijöiden tulee muodostaa demokraattisesti johdettu organisaatio, kuten osuuskunta, saadakseen Reilun kaupan sertifioinnin.
Tuottajat yhdistävät näin voimansa ja saattavat alkaa myös viedä maasta tuotteita tai laajentaa muuten kaupallista toimintaansa. Reilun kaupan järjestelmässä pyritään eroon turhista välikäsistä. Suorat suhteet ostajiin on monissa köyhissä maissa aika uutta. Niiden luominen on hyvä esimerkki niillekin, jotka vasta aloittelevat omaa toimintaa.
Oman yhteisön kehittyessä myös viljelijöiden itsetunto kasvaa ja saattaa johtaa vaikka ensimmäiseen äänestämiseen vaaleissa.