Jopa 6 000 työpaikkaa lähtee tänä vuonna
Korealaisomisteisen STX Europen tilauskirja näyttää Turun osalta kohta nollaa. Genesis-luokan kaksi loistoristeilijää valmistuvat tämän ja ensi vuoden lopulla.
Eilen aloitetut yt-neuvottelut koskevat yli tuhatta työntekijää, joista teräspuolella työskentelee noin 900 henkeä. Neuvottelut koskevat myös 160 toimihenkilöä. Neuvottelujen piirissä on noin puolet telakan vähän alle 2 300 työntekijästä.
Kun telakan palveluksessa olevan lasketaan työllistävän viisi ihmistä alihankinnassa ja tavarantoimituksessa, kyse on yhteensä noin 6 000 työpaikan vähenemisestä.
Koko telakan alasajosta talousalueella ei ole tohdittu juuri puhua. Tämän hetken tilauskirjan mukaan viimeinen laiva valmistuu kuitenkin vuonna 2010.
Maailmanlama kouraisee loistoristeilijöiden valmistusta samalla tapaa kuin autoteollisuutta. Alat eivät ole peruselintärkeitä, joten niistä tingitään ensimmäiseksi.
– Loppuvuodesta tuhat ihmistä on pois töistä. Se on määrä, jotka saamillani tiedoilla on, Aalto kertoo.
– Vaikka saisimme uusia tilauksia, mikään ei estä lomautuksia, pääluottamusmies toteaa.
Telakan johtajan Teppo Raitiksen mukaan irtisanomisiin ei tässä vaiheessa ole varauduttu. Neuvotellaan vain lomautuksista.
Uuden laivan suunnittelu ja tuotantoon saaminen vie kuitenkin aikansa. Turun telakalla on kaksi tilausta USA-laiselle Royal Caribbean Cruises -varustamolle. Sarjaan kuuluvan risteilijän on määrä valmistua syksyllä ja seuraavan vuoden kuluttua.
– Meillä on Genesis-luokan ykkönen ja kakkonen, eikä mitään muuta, Aalto listaa tilauskirjan.
Offshoresta
apu ensihätään
Pääluottamusmies Aalto sanoo loistoristeilijöitä pienempienkin tilausten kelpaavan helpottamaan työllisyystilannetta. Offshore- tai työlaivat voisivat olla näköpiirissä.
Aalto näkee maailmanmarkkinatilanteen sellaisena, että risteilijätilauksia ei ole tulossa.
Oasis-sarjan toinen risteilijä on jo altaassa varusteluvaiheessa. Toisen runkotöiden alkupää on loppusuoralla huhtikuussa. Hitsaajat ja levysepät saavat lähteä ensimmäisinä.
Aalto arvioi, että kaikki terästuotannon 900 työntekijää on lomautettu vuoden loppuun mennessä, jos tilauksia ei tule.
Korealaisomistus
jopa turvana
Pääluottamusmies Aalto ei näe korealaisomistusta uhkana. – Parempi kuin omistajina olisivat sijoittajat, kuten aikaisemmin.
Aker Yards muutti nimensä viime syksynä, kun sen omistajaksi tuli korealainen STX 92 prosentin osuudella. STX Europella on Turun lisäksi telakat Helsingissä ja Raumalla.
STX:llä on esisopimus neljännen aluksen valmistamisesta Royal Caribbean -varustamolle, mutta Aalto pitää epätodennäköisenä sopimuksen vahvistamista lähiaikoina.
Sama maailmanlama kuin Suomessa vaivaa Aallon mukaan emoyhtiötä muuallakin.