Useat kansainväliset tutkimukset ennustavat eettisen kuluttamisen ja Reilun kaupan suosion kasvavan talouden taantuessa. Kansainvälisten tutkimusten mukaan laskusuhdanne ei pysäytä eettisen kuluttamisen ja Reilun kaupan kasvua.
– Ilmiö näkyy myös Reilun kaupan tuotteiden kotimaisissa myyntiluvuissa, joten Reilu kauppa antaa positiivisen tulosvaroituksen, sanoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen puheenjohtaja Soili Suonoja.
– Huono taloustilanne lisää yhteisvastuun henkeä. Lisäksi monet Reilun kaupan tuotteista ovat kahvin, banaanin ja appelsiinin kaltaisia perushyödykkeitä, joita kulutetaan taloustilanteesta riippumatta, hän toteaa.
Kasvua povataan myös Reilun kaupan suklaalle, taantuman aikana kuluttajat tuovat arkeensa luksusta eettisillä tuotteilla. Myös tuotevalikoimien laajentuminen kasvattaa Reilun kaupan myyntiä.
Suomessa Reilun kaupan tuotteiden määrä tuplaantui viime vuonna alle 400 tuotteesta 820 tuotteeseen. Kasvu tulee jatkumaan nopeana myös tänä vuonna.
Reilun kaupan järjestelmän tuntee 90 prosenttia suomalaisista. Tutkimuksen mukaan 49 prosenttia suomalaisista haluaisi ostaa enemmän Reilun kaupan tuotteita.
– Toivon, etteivät yritykset tee taantuman aikana päätöksiä kuluttajan puolesta, vaan antavat kuluttajien tehdä valinnat kaupassa, sanoo Suonoja. (KU)