Fossiilisten ja bioperäisten liikennepolttoaineiden hintaero on kasvanut huimasti, kun raakaöljyn hinta on alhaalla.
– Jotta biopolttoaineet olisivat itsessään kannattavia, raakaöljytynnyrin pitäisi maksaa pitkälti yli toista sataa taalaa, Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Jarmo Nupponen sanoo.
Raakaöljyn hinta on laskenut alimmilleen sitten vuoden 2004. Raakaöljyn tynnyrihinta on liikkunut viime päivinä noin 40 dollarin tasolla.
Kasvava hintaero fossiilisten ja bioperäisten liikennepolttoaineiden välillä ei kuitenkaan uhkaa biopolttoaineiden tuotantoa. Siitä pitävät huolen Euroopan unionin asettamat velvoitteet, joiden mukaan fossiilisiin polttoaineisiin on jatkossa sekoitettava mukaan biopolttoaineita.
Euroopan parlamentin joulukuussa hyväksymän direktiivin mukaan Euroopan unionin tavoitteena on 10 prosentin bio-osuus liikenteen polttoaineissa vuonna 2020. Vuoteen 2010 mennessä biopolttoaineosuus on kasvatettava 5,75 prosenttiin.
– Tämä pitää huolen biopolttoaineiden kysynnästä, hinnasta riippumatta, Nupponen sanoo.
Siksi raakaöljyn halpeneminen ei vaaranna öljy-yhtiöiden tekemiä suurinvestointeja biopolttoaineiden tuotantoon. Muun muassa Nesteen Porvoon jalostamot ovat panostaneet paljon biodieselin valmistukseen.
Maksumiehiksi joutuukin tavallinen kuluttaja. Raakaöljyn halpa hinta ei näy bensapumpulla jatkossa samalla tavalla kuin aikaisemmin, koska polttoaineisiin sekoitetaan lähinnä palmuöljystä tehtävää biodieseliä tai maissista poltettavaa bioetanolia.
Öljyalan asiantuntijoiden mukaan biopolttoaineista tulee pitkällä tähtäyksellä kannattavia. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, milloin öljy alkaa oikeasti loppua.
– Pitkän päälle biopolttoaineiden kannattavuus paranee ilman muuta. Jossain vaiheessa öljy alkaa käydä vähiin ja silloin pitää olla vaihtoehtoja olemassa, Nupponen sanoo.
Samalla biopolttoaineiden ekologisuus on joutumassa arvostelun kohteeksi. Muun muassa ympäristöjärjestö Greenpeace on lähtenyt kampanjoimaan Nesteen biodieseliä vastaan. Järjestö on muistuttanut, että biodieselin pääasiallisena raaka-aineena käytetään päiväntasaajalla kasvatettua palmuöljyä. Se joudutaan rahtaamaan Porvoon jalostamoille toiselta puolelta maapalloa.