Kansan Uutiset sai yleisövihjeen kautta tiedon, että Merenkulkulaitos aikoo romuttaa kaksi 16 metriä pitkää väylänhoitoalustaan. Merenkulusta ilmeisen tietoinen soittaja arvioi aluksista saatavan tarjousten perusteella 100 00-200 000 kappaleelta, kun romutuksessa hinta olisi muutamia kymmeniä tuhansia.
– Asia on vielä auki, mutta minä olen täällä Merenkulkulaitoksessa kalustosta vastaava, ja sanoisin, että ne romutetaan, sanoo konetarkastaja Jouko Pettinen laitoksen Kotkan yksiköstä.
– Epäilen, että olisimme saaneet veneistä paremman hinnan kaupassa. Olen hoitanut tätä hommaa yli 20 vuotta.
Toinen aluksista makaa valtion Turun Latokarin satamassa ja toinen Nauvon Pärnäisissä. Turun aluksen vesisuihkuvoimansiirtojärjestelmä on Pettisen mukaan jo irrotettu uudelleen käyttöä varten. Moottorit on tarkoitus käyttää muiden aluksien varaosina. Yksi moottoreista siirretään Raumalla olevaan Merenkulkulaitoksen alukseen.
”Pilkkahinnasta
ei myydä”
1990-luvun alkupuolella käyttöön otetun Latokarin veneen saattaminen rungoltaan ammattikäyttöön tarkoitettuun katsastuskuntoon maksoi viime talvena Pettisen mukaan luokkaa 80 000–90 000 euroa.
– Kaiken korjauksen jälkeenkin se on edelleen vanha vene, Pettinen alleviivaa.
– Ei ole meidän etu myydä aluksia pilkkahinnasta ja mahdollisesti taholle, joka joskus kilpailee meidän kanssamme, Pettinen kertoo.
Tarkastaja muistuttaa, että vuoden 2010 alusta Merenkulkulaitos on jonkin asteinen liikelaitos. Väylien hoitotyöt kilpailutetaan.
Pettinen painottaa, että käyttäjän näkökulmasta tarkastellen alukset ovat tulleet tiensä päähän. Moottorit ovat 15–20 vuotta vanhoja. Tarkastajan mukaan alumiiniveneet ovat saaneet runkoihinsa vaurioita merimerkeistä kovissa sääolosuhteissa.
– Vielä kesällä alumiinista sai euron kilolta. Nyt maailmanmarkkinahinta on pudonnut, enkä osaa sanoa nykyistä hintaa. Kyse on kuitenkin rahanarvoisesta tavarasta, tarkastaja sanoo.
Alukset painavat varusteltuina noin 20 tonnia.
Puolustusvoimilla
huonoja kokemuksia
Pettisen mukaan puolustusvoimilla on huonoja kokemuksia, kun se muutama vuosi sitten myi yhden aluksensa siviilikäyttöön.
– Ostaja alkoi vaatia, että myyjän on laitettava alus EU:n huvivenedirektiivin mukaiseen kuntoon.
Tullilaitoksella on 4–5 käytöstä poistettua Tiiskeri-venettä, joita se ei ole voinut myydä EU-säädöksien takia.
– Kun myimme tarjousten perusteella aikanaan luotsikuttereita Suomenlahdella, ostajaehdokkaat ymmärsivät, että me emme ymmärrä myytävien tuotteiden arvoa. Siis että valtio myisi hyvää halvalla.
Tällöin myyjä vetäytyi vastuusta ilmoittamalla, että alukset eivät täytä katsastusnormeja. Nyt tilanne on muuttunut.
– Meitä sitoo se, että toimimme valtion edun mukaisesti, vakuuttaa tuotannonjohtaja Seppo Virtanen Merenkulkulaitoksen Helsingin toimistosta.