Artesolan mukaan kaupunginvaltuusto ainoastaan kirjasi tekstimuutoksen, että kaupungin subventiosta päätetään suurten kaupunkien valtiontukipäätöksen ratkettua joulukuussa. Mutta mistään lisäsummista kaupungin osalta ei kokouksessa päätetty.
Turun Sanomat uutisoi, että puolueiden neuvotteluissa sovittiin osoittaa 800 000 euroa joukkoliikenteelle eduskunnan tukipäätöksen jälkeen. Tämä on täsmälleen sama summa, jota Vasemmistoliitto esitti lisäykseksi talousarvioon.
– Vielä kaupunginhallituksessa vihreät olivat 800 000 euron takana. Nyt he äänestivät enemmistön mukana, Artesola sanoo.
Myös Tampereella valtuusto teki bussilippujen hinnoista ehdollisen päätöksen, jota Vasemmistoliitossa arvosteltiin. Jos Turussa lisärahaa ei saada, matkojen hinnat mitä ilmeisimmin nousevat.
Joukkoliikennelautakunnan jäsenen Johannes Yrttiahon (vas.) mukaan kaupunginhallituksen ehdotuksen sekä palvelutason ja lipunhintojen säilyttämisen välillä on noin 1,8 miljoonan euron ”käppi”. Valtuusto siunasi kuitenkin hallituksen tahdon viime maanantain kokouksessa.
Vaikka kaikki menisi parhaitten odotusten mukaan, palvelutasoon on odotettavissa heikennyksiä sekä korotuspainetta lipunhintoihin. Jos arveltu valtiolta saatava 700 000–800 000 euroa ja epämääräisen sopimuksen mukaiset 800 000 euroa, jää summa edelleen uupumaan tarvittavasta.
Yrttiaho pitää toivottavana, että kaupungin osuudesta päätettäessä sitä voitaisiin tarkistaa ylöspäin, jos valtionosuus jää toivottua pienemmäksi. Hän painottaa kuitenkin, että valtion tuki on tarkoitettu joukkoliikenteen kehittämiseen ei sen alijäämän kattamiseen.
Yrttiahon mukaan joukkoliikenteen kustannukset on ohjeluvuissa yleensä arvioitu alakanttiin.
– Johtuen hintakehityksestä tänä vuonna mennään budjetista kaksi miljoonaa euroa miinukselle.
Tekstimuutoksetkaan
eivät kelvanneet
Artesola ihmettelee, että Vasemmistoliiton tekemät muutosehdotukset bussitariffien rakenteeseen eivät kelvanneet sosialidemokraateille ja vihreille.
– Esitimme eläkeläiskortin ikärajan alentamista 65 vuodesta 63 vuoteen. Vanhuseläkettähän voivat saada 63–68-vuotiaat. Nythän on mahdollista, että hyvätuloinen 65-vuotias edun saa, mutta ei vähävarainen 63-vuotias.
– 65 vuoden ikärajahan on perua kansaneläkkeeseen oikeuttavasta iästä, Artesola huomauttaa.
Tragikoomisena hallituksen jäsen pitää sitä, että demarivaltuutetut Ruth Hasan ja Jorma Hellstén ovat tehneet samansisältöisen valtuustoaloitteen, kuin Vasemmistoliitto nyt esitti tekstimuutokseksi.
Artesolan mukaan vihreitten ja demarien käyttäytyminen joukkoliikenneasioita käsiteltäessä kuvaa puolueiden olevan Turussa solmitun niin kutsutun hallitussopimuksen vankeja. Vasemmistoliitto ja omaa sinivalkoista ryhmää edustava Raimo Mäenpää eivät ole allekirjoittaneet sopimusta.
Kuvaavaa tilanteelle on Artesolan mukaan se, että muut ryhmät eivät lämmenneet edes muutosesitykselle pyrkiä aikaistamaan työllistävien perusparannuskohteiden toteuttamista.