Kruunuvuoreen mennään ratikalla siltaa pitkin, ei tunnelissa
Laajasaloon ns. pohjoista reittiä Kruunuhaasta Sompasaaren ja Korkeasaaren kautta kulkeva siltayhteys tuo pääkaupungille uuden merellisen maamerkin. Kruunuvuoren selän ylittävästä sillasta tulee lähes kilometrin pituinen. Siitä tulee Helsingin pisin silta. Korkeutta sillä on 18 metriä.
Kaupunginvaltuusto osoitti keskiviikkona valmiutensa osoittaa Laajasalon suunnan liikennejärjestelyihin rahaa reippaasti – yli 200 miljoona euroa. Siltayhteyden kustannusarvio vie summasta yli puolet. Melkein yhtä kalliiksi muodostuu tunnelin sisältävä väylätyö, jolla kohennetaan Herttoniemessä yhteyksiä väestömäärältään kasvavasta Laajasalosta Itäväylälle.
Valtuusto ei tehnyt vielä päätöstä sillan rakentamisesta. Kysymyksessä on kannanotto siitä, että suunnittelua jatketaan raitiotie- ja siltavaihtoehdon pohjalta.
Valtuusto valitsi
halvimman
Liikenneyhteyksien rakentamisen tarpeet syntyvät pitkällä olevista kaavailuista, joiden mukaan Laajasalon Kruunuvuoren öljysäiliöalueelle ja sen välittömään tuntumaan nousee ensi vuosikymmenellä asuinalue 10 000 asukkaalle. Alueesta tehdään alusta lähtien vahvasti joukkoliikenteeseen tukeutuvaa. Ensimmäiset asukkaat muuttavat Kruunuvuoreen suunnitelmien toteutuessa 2013. Raitiotiesiltayhteyden on tarkoitus olla silloin valmis.
Kruunuvuoren alueen lisäksi Laajasaloon on suunnitteilla uusi asuinalue entiseen öljysatamaan johtavan Koirasaarentien molemmin puolin. Alueelle on suunniteltu asuntoja 2 500–3 000 uutta asukkaille. Kunnallistekniikan rakentaminen täällä on tarkoitus aloittaa 2010 ja asuntorakentaminen 2011.
Yhteysvaihtoehdoista Kruunuvuoreen ovat raitiotieyhteyden kanssa olleet vertailussa liityntäbussiyhteys Herttoniemen metroasemalta sekä supistettu metroyhteys Katajanokalta. Raitiotie- ja metroyhteyksistä olivat arvioitavana silta- ja tunneliratkaisut.
Valtuusto päätyi vaihtoehdoista halvimpaan. Raitiotie sillalla maksaa nykyarvion mukaan 125 miljoonaa euroa. Tunnelissa raitiotie maksaisi 205 miljoonaa euroa. Sillalla kulkevan metron kustannuksiksi arvioidaan 596 miljoonaa euroa, kun metroyhteys tunnelissa maksaisi 655 miljoonaa euroa.
Kansalaisliike
protestoi
Siltavaihtoehtoa vastustava, asukasyhdistyksiä laajasti edustava ns. Rantaryhmä vaati ennen valtuuston kokousta asian jättämistä muun muassa ympäristösyistä pöydälle.
Siltavaihtoehtoa kaupunkisuunnittelulautakunnassa hyväksymässä ollut Eija Loukoila (vas.) katsoo jo tähän asti käydyn kansalaiskeskustelun olleen laajaa.
– Sillä on vielä mahdollisuus vaikuttaa. On tärkeätä muistaa, että valtuusto ei tehnyt rakentamispäätöstä. Kyse on suuntautumisesta tunneli- ja metrovaihtoehtojen sijasta raitiotie- ja siltaratkaisuun.
Siltaratkaisun hyvistä puolista Loukoila ottaa esimerkkinä esille yhteyden Korkeasaareen. Siellä ollaan jo nyt innostuneita ja katsotaan uuden yhteyden aikaansaavan uusia mahdollisuuksia toiminnalle saaressa. Bussiyhteyden avaaminen Korkeasaareen Herttoniemen sijasta Rautatietorilta jo merkitsi yleisömäärän kasvua. Vielä enemmän myönteistä vaikutusta uskotaan olevani suoralla yhteydellä Kruunuhaasta Tervasaaren kautta.
– Siltayhteys Kruunuhaasta ja sen vaatimat rakennustyöt tulee tehdä mahdollisimman hienovaraisesti, asukkaita kuulleen ja ympäristöä säästäen, korostaa Loukoila
Siltavaihtoehtoa on vastustettu maisemallisin syin. Outi Ojala (vas.) tunnustaa mahdolliset ongelmat, mutta haluaisi kääntää asian päinvastoin.
– Sillasta voi tulla upea maamerkki, jopa merellisen Helsingin näyteikkuna.
Luontoarvoja
kunnioittaen
Loukoila ei ole samaa mieltä niiden kanssa, jotka katsovat, että Kruunuvuoren rakentamisesta pitäisi olla tarkat tiedot ennen kuin tehdään liikenneratkaisuja.
– Ainahan yhdyskuntasuunnitteluamme on moitittu siitä, että liikennejärjestelyjä ei ole asuinalueita rakennettaessa suunniteltu. Nyt toimitaan kerrankin oikein, kun liikennejärjestelyt toteutetaan yhtä aikaa asuinrakentamisen tahdissa.
Loukoilan tavoin Paavo Arhinmäki (vas.) korostaa sitä, että Kruununvuoren rakentamisessa on huolehdittava alueen luontoarvoista.
– On pidettävä huolta siitä, että asuinalue pysyy nykyisen öljysataman alueella eikä levittäydy sen ulkopuolella arvokkaille luontoalueille.
Valtuusto hyväksyi Arhinmäen ponnen, jonka mukaan Kruunuvuoren suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota Kruunuvuorenselän luonto- ja virkistysarvoihin ja sen jatkovalmisteluja tehdään yhdessä asukasjärjestöjen kanssa.
Nyt valittu raidevaihtoehdossa siltaa kulkee kaksi raitiotielinjaa ja niiden vieressä kevyen liikenteen väylä. Vaihtoehto on muutettavissa pikaraitiotieksi. Tällä tähdätään pitemmälle tulevaisuuteen, yhteyksiin Laajasalossa ja Santahaminassa.