Maiju Lassilan 1914 kirjoittama näytelmä Viisas neitsyt aikamatkaa Mikko Roihan sovituksessa 1950-luvulle. Näytelmässä keskeisiä rooleja esittävät raha, rakkaus ja uskonto. Kaiken keskiöön nousee kuitenkin ihmisen seksuaalisuus iästä ja näöstä riippumatta. Viisaan neitsyen teemat eivät ole vanhentuneet joskin uskonnon rooli on heikentynyt.
Näytelmän ongelmana on yskähtely, Viisas neitsyt lähtee käyntiin ja sammuu ja lähtee uudelleen käyntiin.
Kohtauksista ei synny näytelmää jos niiden välissä ei kuljeteta kunnolla juonta.
Parhaissa kohtauksissa yleisö suorastaan ulvoo naurusta, näissä kohdin katsojan ja näyttelijän välinen vuorovaikutus on lähes käsinkosketeltavaa. Hyytymisen hetkellä tilanne kuitenkin on aivan toinen. On selvästi nähtävissä, että näyttelijät kyllä osaavat työnsä hyvin, mutta jostain syystä jännite ei pysy kasassa.
Vaikka Roihan ohjaus onnahteleekin, on hän onnistunut loistavasti lavastamisen kanssa. Lavastus on kekseliästä ja toimivaa, jota Kimmo Häyhän valaistus vielä tukee. Näytelmän varjoteatterimaiset kohtaukset ovat mielenkiintoista seurattavaa.
Musiikkia ja
rietastelua
Kiureli Sammallahden musiikki pyrkii tekemään näytelmästä yhtenäisen, hyvänä siteenä se toimiikin. Näyttelijät eivät pääse helpolla he sekä soittavat, laulavat että tanssivat. Hienoimmat ryhmäkohtaukset syntyvätkin musiikin kautta. Pelkkä musiikki ei kuitenkaan riitä kannattelemaan koko näytelmää.
Maiju Miehimys, nuori leski kieputtaa kylän miehiä kuten parhaaksi katsoo. Miehimystä esittävä Karoliina Kudjoi on roolissaan hersyvä, yhtä aikaa ihastuttavan viaton ja rietas. Maiju Miehimys sekoittaa kaikkien miesten päät, mutta ymmärrettävästi naiset eivät ole häneen perin ihastuneita.
Abrahamska, miehenkipeä vanhapiika ja pyhäkoulumestari yrittää kateudessaan kaikin tavoin saattaa Maijun tukalaan asemaan. Helka Periaho Abrahamskana on monin paikoin verraton, hänen osaansa kuitenkin syö paikoin heikko artikulointi.
Pahansisuisuutta osoittaa myös vanhempi eukko Liisa Elisapetti, joka itselleen on jo miehen katsonut. Marja Myllylä pistää itsensä tosissaan likoon Liisa Elisapetin roolissa, hän on ihastuttavan häpeämätön ja kiero.
Eroottisuus näytelmässä pysyy suurimmaksi osaksi hyvän maun sisäpuolella. Välillä se kuitenkin karkaa turhaksi hinkkaamiseksi, joka saa katsojan vaivaantuneeksi.
Lukkarin
rakkaus
Maiju on mieltynyt rahaan ja vaikutusvaltaan, kevyesti hän juonii miehiä toimimaan itsensä hyväksi. Kiureli Sammallahden Jallu lienee ainoa, joka on perillä Maijun touhuista.
Ilkka Aro varakkaana vanhana leskimiehenä on niin vähäeleinen, että vaikuttaa sen myötä suurelta. Maiju on aidosti ihastunut hänen rahoihinsa, eikä vanhan miehen kieputtaminen kovin haastavaa nuorelle leskelle olekaan.
Juha Langström kylän lukkarina Johan Immanuel Kuvatuksena, ei ole niin tarkka keneen rakkautensa lyö. Hän on aivan yhtä ihastunut Maijuun kuin pappi Mooses Jerusalemiin. Lukkari on korskea, mutta komeus on lähinnä hänen korviensa välissä. Langströmillä on kyky naurattaa yleisöä pelkällä olemassaolollaan. Pappina nähdään Allu Tuppurainen, joka hänkin kykenee nousemaan upeaan suoritukseen.
Viisas neitsyt sai huhtikuussa ensi-iltansa Vaasassa ja on nyt vierailemassa Espoon kaupunginteatterissa.
On vaikea sanoa johtuuko syvyyden puuttuminen ja sekavuus vain vieraasta esiintymistilasta vai ei. Näin hienojen roolitöiden myötä on ikävä todeta, että näytelmä tarjoaa lähinnä kohtauksia, joista katsojan tulee valita ne parhaat.
Vaasan kaupunginteatteri, Kulttuurikeskus Tapiola, Louhisali. Maiju Lassila: Viisas neitsyt.