Satamat pysähtyivät aamulla ahtaajien lakon alkamisen myötä. Valtakunnansovittelija Esa Lonkan mukaan sovintoesitystä ei voitu jättää Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n ja Satamaoperaattorien näkemysten ollessa niin kaukana toisistaan. Neuvottelujen jatkosta ei ole sovittu.
Lakko pysäyttää ulkomaankaupasta arviolta 80 prosenttia. Lakon pitkittyessä vaikutukset alkavat näkyä myös kauppojen hyllyllä.
AKT:n puheenjohtaja Timo Rädyn mukaan kovimpana kantona kaskessa on työnantajien suhtautuminen AKT:n vaatimukseen muutosturvasta. Liitto vaatii irtisanottavien ahtaajien muutosturvaksi vuoden palkkaa vastaavaa erorahaa.
– Asiasta on neuvoteltu jo neljä kuukautta, eikä etenemistä ole tapahtunut.
Rädyn mukaan kaksi vuotta sitten tehdyssä ahtaajasopimuksessa sovittiin muutosturvasta. Sen soveltamisesta syntyi kuitenkin kiistaa työnantajien ja työntekijöiden välillä.
AKT on katsonut, että muutosturvasta on sovittava ennen palkankorotuksia.