Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n autoliikennettä sekä säiliötuotealaa koskeva lakko alkoi täysin suunnitelmien mukaan tiistaina kello 18.00. Sen vaikutukset näkyivät jo heti tänään työmatkaliikenteessä kasvaneilla ruuhkilla ja pidentyneillä työmatkoilla.
Lakko on pysäyttänyt valtaosan linja-autoliikenteestä sekä suurimman osan maan sisäisestä tavara-, polttoaine- ja kemikaaliliikenteestä. Lakon piirissä ovat myös linja-autoasemat, huoltokorjaamot ja terminaalitoiminta. Lakon vaikutukset näkyvät heti aamulla työmatkaliikenteessä, jossa vain suuret kunnalliset liikennelaitokset jatkavat toimintaansa. Joitakin reittejä pyritään ajamaan esimiesvoimin.
Pääkaupunkiseudulla liikenteessä ovat kunta-alan sopimuksen piirissä olevat Helsingin liikenteen bussit, metrot, raitiovaunut ja lähijunat. Liikenteen ohella nopein vaikutus lakolla on jätehuoltoon, sillä arviolta 80 prosenttia ainakin pääkaupunkiseudun jätekuljetuksista on keskeytynyt.
Sovintoesitys
Lakon alettua neuvotteluja on jatkettu valtakunnansovittelija Esa Lonkan johdolla. Aamupäivällä hän antoi sovintoesityksen, johon odottaa osapuolten vastauksia kello 15 mennessä. Sovintoesityksen sisältöä ei ole julkistettu.
AKT:n hallitus hylkäsi maanantaina yksimielisesti valtakunnansovittelijan ensimmäisen sovintoesityksen. AKT:n puheenjohtajan Timo Rädyn (sd.) mukaan esityksestä puuttuivat AKT:n kannalta kaikki keskeiset laadulliset parannusehdotukset.
– Teksteissä oli parannuksia, mutta ne olivat monilta keskeisiltä osiltaan liian tulkinnanvaraisia, jotta niiden pohjalta olisi voitu saada ratkaisu aikaan, sanoo AKT:n sihteeri Jussi Koivunen (vas.)
Puheenjohtaja Räty katsoi kuitenkin sovittelijan esityksen antavan mahdollisuuksia sovittelun jatkamiseen, vaikka sovintoesityksen keskeisissä osissa ei AKT:n esityksiä oltu huomioitu. Sovittelua jatkettiinkin lakon alkamisen jälkeen puoleen yöhön asti ja niitä jatkettiin aamupäivällä.
Kiista palkankorotuksista
Palkankorotuksien osalta ensimmäinen sovintoesitys oli AKT:n mukaan täysin riittämätön. Jussi Koivusen mukaan ensimmäisen vuoden palkankorotusesitys oli kustannusvaikutukseltaan vain 0.3 prosenttia.
Työnantajaliiton Hannu Parvelan mukaan ehdotuksen kustannusvaikutus olisi tänä vuonna 1,1 prosenttia. Ero johtuu siitä, että mistä kohtaa sopimuskaudesta palkankorotukset lasketaan. Työnantajaliiton mukaan autoliikenteen sopimuskorotukset ovat olleet maan korkeimmat eli viimeisen kolmen vuoden osalta 16 prosenttia. Työnantajapuoli olisi hyväksynyt sovintoesityksen.
Autoliikenteen lakon vaikutukset kauppoihin ja teollisuuteen näkyvät viiveellä. Suurempi vaikutus olisi satamalakolla, joka uhkaa alkaa torstaiaamuna kello 6.00. Se pysäyttäisi Suomen viennin ja tuonnin kokonaan.