Viikon kysymys
Pitkään jatkunut talouden taantuma nakertaa kansalaisten ostovoimaa, mutta verkkokauppaan laman hammas ei näytä pystyvän. Jouluostokset verkossa lisääntyivät huimasti. Vuoden 2015 viimeisen neljänneksellä verkkokauppa kävi 37 prosenttia vilkkaammin kuin vuotta aikaisemmin.
Verkkokauppaindeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, onko kyse muoti-ilmiöstä vai pysyvämmästä muutoksesta kansalaisten kulutuskäyttäytymisessä?
– Muoti-ilmiöstä ei voi puhua. Ihmisen alkavat tottua verkossa ostamiseen.
Kuinka pitkälle verkkokaupan kasvu voi yltää?
– Vastaava kasvulukuja nähtiin edellisen kerran vuonna 2008. Silloin sitä kesti vuoden verran.
– Voidaan kai aika luottavaisesti arvioida, että kasvu jatkuu ainakin jonkin aikaa. Kasvupotentiaalia ainakin löytyy, sillä monikaan kotimainen kauppias ei ole vielä verkossa. Verkkoon ollaan vasta siirtymässä.
– Kuluttajat varmaankin seuraavat kauppiaita, kun tarjonta verkossa lisääntyy.
Tunnetaanko verkkokauppaa kohtaan ennakkoluuloja?
– Luottamus verkkokauppaan kasvaa ja ennakkoluuloihin perustuvat pelot väistyvät, kun asiakkaat saavat myönteisiä kokemuksia.
Ketkä suorittavat verkko-ostoksia?
– Iällä ja sukupuolella on väliä. Naiset ovat hieman aktiivisempia, samoin nuoret. Nuorilla tosin on vähemmän rahaa käytettävissään kuin varttuneemmalla väestöllä.
Mitä ostetaan?
– Naiset ostavat vaatteita sekä sisustamiseen ja kauneudenhoitoon liittyviä tuotteita. Miehet ostavat koneita laitteita ja elektroniikkaa.
Millainen on keskimääräinen verkko-ostaja?
– Verkko-ostamisen suurkuluttaja on kotiäiti, jolla on pieniä lapsia.
Miksi näin?
– Verkossa pienten lasten äiti voi valita sopivan hetken shoppailuun. Verkosta voi suorittaa ostoksia esimerkiksi, kun lapset ovat päiväunilla tai koulussa.
Mikä vetää kansalaisia verkkokauppaan?
– Hinta ja saatavuus ovat perusasioita. Verkosta ostaminen on myös vaivatonta.
Onko verkossa halvempaa?
– Todennäköisesti on, koska tarjonta on suurempi. Verkossa et ole kiinni yhden kauppiaan hinnoittelussa vaan voit läpinäkyvästi vertailla tuotteita ja niiden hintoja.
Miten seniorikansalaiset ovat tarttuneet verkkokaupan tarjoamiin mahdollisuuksiin?
– He ovat mielenkiintoinen ryhmä verkkokaupan kannalta. Kulutusvoimaa löytyy runsaasti ja heidän aktiivisuutensa verkossa on vuosien mittaan lisääntynyt jatkuvasti. Tosin heissä löytyy myös vanhan koulukunnan väkeä, joka ei tietokoneeseen koske. Asenteet kuitenkin muuttuvat.
Käytetäänkö syrjäseuduilla, jossa kaupalliset palvelut ovat harvemmassa, aktiivisemmin verkkokaupan palveluja?
– Ainakin syrjäseutujen asukkailla on eniten voitettavaa. Heille verkko avaa koko maailman basaarin käytettäväksi samoilla hinnoilla kuin helsinkiläiselle kotirouvalle.