VR:llä on petrattavaa ja raiteet kaipaavat korjaamista. Siitä voimme olla yhtä mieltä. Hätäinen kilpailun avaaminen raiteilla ei kuitenkaan ole oikotie onneen.
Suomen rautatieliikenteen kilpailun avaamisen vaikutuksia selvitettiin ministerikauteni aikana vuonna 2013. Suositus oli selkeä: Suomen rautatieliikennettä kannattaa avata markkinoille hallitusti ja asteittain. Näkemys pohjautui vahvasti muiden, markkinoita jo laajemmin avanneiden maiden kokemuksiin ja myös näistä toimista veronmaksajille syntyneisiin kuluihin.
Päätöksissä painoi myös Suomen rataverkoston yksiraiteisuus ja verkon heikko kuntotaso, joka kaipaa kovasti korjaamista ennen toivoakaan turvallisesta ja toimivasta aidosta kilpailusta.
Onko pakolla johtaminen mukavampaa kuin neuvotteleminen?
Kilpailun avaaminen henkilöliikenteessä häämöttää kyllä Euroopan tasolla näköpiirissä, mutta EU:n neljäs rautatiepaketti ei pakota hosumaan. Päinvastoin, Brysselissä on kuultu painavia äänenpainoja riittävien siirtymäaikojen ja maiden erilaisten valinnanmahdollisuuksien puolesta.
Jostain syystä hallituksella on kiire. Ensin hallitus lopettaa alueille tärkeitä reittejä, ja sitten avaa samoilla yhteysväleillä kilpailun mahdollisimman pikaisesti. Erikoista toimintaa.
Erikoinen on myös hallituksen asenne valtionyhtiö VR:ää kohtaan.
VR on valtionyhtiönä hallituksen johtaman omistajaohjauksen alainen toimija. VR ja sen palvelutarjonta on ollut viime vuosina armottoman kritiikin kohteena, mutta ihmetellä sopii, miksei yhtiön toimintaa kehitetä ja palveluita paranneta omistajaohjauksen keinoin yhteistyössä yhtiön kanssa? Eikö omistajaohjaus maistu vai onko pakolla johtaminen mukavampaa kuin neuvotteleminen?
Valtionyhtiöiden on vaikea miellyttää yhtäaikaa omistajaansa ja asiakkaitaan, mutta mahdottomaksi yhtiön toiminta muuttuu silloin kun omistajan sana ja tehdyt sopimukset muuttuvat juoksuhiekkaan kirjoitetuiksi tyhjiksi lauseiksi aina päättäjien vaihtuessa.
Jos valtio on omistajana epäluotettava, kuinka yhtiö voi turvata asiakkailleen vakaan perustan kohentaa palveluitaan ja parantaa juoksuaan?
On selvää, että valtionyhtiön on valmistauduttava kilpailun avaamiseen ja kulurakennettakin on trimmattava. Iso koneisto ei korjaannu hetkessä. Kuluttajilla on myös oikeus odottaa halvempia lippuja ja toimivampaa palvelua.
Odotusten täyttyminen on kiinni myös siitä, kuinka ison siivun valtio-omistaja haluaa yhtiöstä vuosittain ulos tuottoina. VR:n omistajaohjaajaa on kiinnostanut viime vuosina enemmän yhtiön rooli tuottoisana lypsylehmänä kuin sen asiakkailleen tuottamat palvelut, sillä se on nostanut lyhyellä ajalla isot osingot yhtiöstä.
Sitä voikin miettiä, miksi hallitus haluaa ampua oman lypsylehmänsä ensimmäisten joukossa.
Kirjoittaja on Euroopan parlamentin jäsen.