Viikon kysymys
Monet yritykset ja yhteisöt säästävät pikkujouluista. Matkailu-, hotelli-, ravintola- ja vapaa-ajanpalvelualan työnantajien edunvalvoja MaRa seuraa tilannetta.
Vieläkö pikkujouluja vietetään, ekonomisti Jouni Vihma Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRasta?
– Pikkujoulut on majoitus- ja ravintola-alan suurin sesonki. Veronkorotuksista ja huonosta taloustilanteesta huolimatta alkoholin myynti kasvaa pikkujouluaikaan jopa 15-kertaiseksi normaalikuukauteen verrattuna. Ruokamyynti kasvaa myös.
– Tämän vuoden pikkujoulumyynnin odotetaan pysyvän viime vuoden tasolla. Sesongin onnistuminen on toimialalle tärkeää, koska tammikuu on perinteisesti hiljainen.
– Ravintoloiden näkymät ovat myönteisempiä kuin majoitusliikkeiden.
Mikä myy ravintolassa parhaiten?
– Tällä hetkellä ruokamyynti kannattelee ravintoloita, on kannatellut vuoden 2010 arvonlisäveron alentamisesta asti. Jos ruokamyyntikin alkaa laskea, sitten ravintoloita ei enää kannattele mikään. Näppituntumalla ravintolaruokailu on laskussa.
– Alkoholin myynti laski alkuvuonna 6-7 prosenttia. Lisäksi sellaisten ravintoloiden määrä on noussut, jotka antavat asiakkaiden tuoda itse omat juotavansa. Se on alkoholilain vastaista.
Kuinka kesän terassikausi meni?
– Alkukesän alkoholimyynti meni surkeasti. Kylmä kesäkuu oli myynnin kannalta katastrofi. Heinäkuussa myynti elpyi edellisen vuoden tasolle.
– Kaikkiaan tänä vuonna ravintoloiden alkoholimyynti laskee arviolta neljä prosenttia.
Miten venäläisturistien määrän väheneminen näkyy?
– Majoitusalalla venäläisten turistien osalta oli laskua 15 prosenttia tammi-elokuussa. Matkoissa on myös tosi paljon laskua.
– On vaikeaa uskoa, että itänaapureiden matkailumäärissä päästäisiin ensi tammikuussakaan viime vuoden tasoon. Ruplan kurssi tuskin kohenee. Odotukset ovat vaatimattomat.
Mitä pitäisi tehdä?
– Nyt on aika alentaa kuluttamiseen liittyviä veroja. Kotimarkkinoita on rokotettu viiden miljardin veronkorotuksella. Veronkorotuksilla ei saada työllistymistä aikaan.
– Kuluvan hallituskauden aikana on nostettu veroja, jotka ovat kohdistuneet kotimarkkinoille. Toisin on Ruotsissa, jossa kotimarkkinat jauhavat kasvua koko ajan.
– Myös alkoholiveroja korotettiin tämän vuoden alusta. Matkustajatuonti on noussut vuosien mittaan.
Kuinka monta työntekijää majoitus- ja ravintola-ala työllistää?
– Se työllistää noin 140 000 henkilöä. Runsaat 30 prosenttia alan työvoimasta on nuoria. Työntekijöiden keski-ikä on noin 35 vuotta.
– Ala työllistää kotimaista työvoimaa.
– Vuositasolla alan suuruus on noin 7-8 miljardia euroa. Siihen kuuluvat kaikki palvelut ravintoloista keilahalleihin, hotelleista koiravaljakkoajeluihin.
Kuva UP/arkisto