Viikon kysymys
Vieläkö viinaralli on voimissaan, tulliylitarkastaja Seppo Raitolahti?
– Näppituntumalla alkoholin tuontimäärät ovat keskimäärin hieman pienentyneet. Satojen litrojen tuontierätkin ovat hieman vähentyneet. Tarkat luvut saadaan vasta ensin kesänä.
– Meillä oli seurantaa lakia edeltävillä viikoilla ja heinäkuun lopulla. Sen perusteella Viron-matkustajien määrä ei tunnu laskeneen, pikemminkin hieman nousseen. Laivoja ja lähtöjä on tullut lisää.
– On mahdollista, että touko- ja kesäkuussa matkustajat ottivat loppukirin ennen lain voimaanastumista.
Mitä uutta laki toi?
– Nyt saatiin ohjetasot jokaiselle alkoholiryhmälle. Omaan käyttöön saa tuoda 90 litraa viinejä, joista 60 litraa kuohuviinejä. Olutta saa tuoda 110 litraa.
– Tähän asti on saanut tuoda niin paljon viinaa kun on pystynyt. Nyt valvotaan lastin määrää ja verrataan sitä ohjearvoihin. Ohjeen ylimenevästä osasta on annettava vapaamuotoinen selvitys.
– Laki ei aseta rajoituksia alkoholin tuonnille.
Mitä on ”oma käyttö”?
– Se tarkoittaa nimenomaan omaa tai perheenjäsenten käyttöä.
– Se ei tarkoita kaveriporukan tai firman pikkujouluporukan käyttöä.
– Talvella toteutamme tiedotuskampanjan tästä aiheesta.
Miten liian suuresta lastista rangaistaan?
– Rangaistuksia ei tule. Kansallisesti matkustajatuonnin määrää ei voida rajoittaa. Ylimääräisestä alkoholista voidaan verottaa, jos matkustajan selvitys käyttötarkoituksesta ei ole uskottava.
– EU-lainsäädäntö ei salli rajoitteita rajanaapureiden kaupassa. Laki on valvonnan apuvälineenä. Jos matkustustuonti on tosiasiassa trokausta, toimintaa käsitellään alkoholirikoksena, johon liittyy veropetos. Mutta näin on tehty ennenkin.
Mitä mieltä olet direktiivistä?
– Suomen olisi pitänyt ottaa se käyttöön kauan sitten. Lain täytäntöönpano on ollut työlästä.
– Vasta ensi kesänä nähdään, onko lailla vaikutusta.
Pitäisikö matkustajatuontia rajoittaa?
– Näin virkamiehen näkökulmasta alkoholin matkustajatuonnin valvontaa pitää lisätä. Valvonta on työvoimavaltaista ja siihen pitää saada lisää voimavaroja.
– Muutenhan lakimuutos on turha, jos ei anneta mahdollisuutta toteuttaa sitä.
Paljonko henkilöstöä tarvitaan lisää
– Nykyisen miehityksen lisäksi tarvitaan 20 henkilöä. Työ on vuorotyötä, kun laivoja tulee monta kertaa päivässä aamusta iltaan.
– Kahden hengen partio tarvitaan kahteen satamanosaan: Katajanokalle ja Länsisatamaan. Sekin on vähän.
– Toisaalta Tullin kulujen vähennysvelvoite on moninkertainen lisäresurssitarpeeseen verrattuna. Se on nurinkurista.
Milloin peritään tullimaksuja?
– Venäjältä tai muusta EU:n ulkopuolisesta maasta tuotavasta maksimimäärän ylittävästä alkoholimäärästä maksetaan tulliverot. Siihen päälle lasketaan vielä arvonlisävero ja alkoholivero.