Keinutuolifilosofiaa osa 5
Alexander Stubbin pääministeriöimässä Finlandiassa vastakkain ovat aayyt ja eeuut, evat ja peeaat. Siinä välissä ovat eeoot ja nojoot, enemmistönä äänestämättömät ihansamaset.
Stubb haluaa tuulettaa vanhat pierut pois, kuin sitä hajua ei isänmaassamme koskaan ollutkaan ois. Länsituulet raikkaat tuoksut teekutsuihin Atlantin takaa tuo, se yhteishenkeä yrittäjyyden hiileen puhaltamiseen luo.
Soraääniä small talk sorinaan ei Stubbi suo. Vastaväitteille eieeuulaisten tuli stoppi nyt. Vain stubbisuita sallimme, eeuuta vastaan sanojia emme salli me.
Teekutsuilla käyskentele, teeskentele, tee se, se tee. Sano, pääomalle annamme kaiken omamme. Köyhiltä kaiken pois otamme, tuhkatkin pesästä viemme me. Noille kurjille emme mitään jätä me, koska menestyneinä toisillemme teekutsuilla kaiken annamme, valtion, omaisuuden, kaiken, teekutsuilla jaamme keskenämme me.
Totta puhuaksemme Suomessa teekutsuliike törmää siihen valitettavaan tosiasiaan, että itärajan takana tsaijua juodaan huomattavasti enemmän kuin täällä Stubbin pääministeriöimässä Finlandiassa. Tsaijuliikkeellä on huomattavasti suuremmat mittasuhteet ja pitemmät perinteet kuin Stubbin isännöimässä tee-se-itse-teekutsusalongissa.
Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa tutustua myös Emmi Itärannan menestysromaaniin Teemestarin kirja, jossa tulevaisuutta hahmotellaan niin, että Finlandiaan saapuu täysin kutsumatta teekutsuliike teen kotimaasta Kiinasta.
Keinutuolifilosofisesti ajatellen sopii kysyä, kuinka helpoilla vippaskonsteilla ihmiset saadaankaan matkaamaan tietämättömyyden yöhön ja maksamaan matkansa pimeyteen kalliisti. Pentti Saarikoski aloittaa viimeiseksi jääneen runoteoksensa Hämärän tanssit:
”Tyttö
kaunis kuin voikukka
otti minua kädestä ja sanoi
Minä olen valo joka johdatan sinut pimeään.”
Poliittisen ymmärryksen hämärän poistamiseen soveltuu klassinen lauseopin esimerkki, jossa lähdetään yksinkertaisista ilmauksista mutkistamalla niitä erilaisilla lisillä:
Esimerkiksi ”Mies säilyttää” – ”Mies säilyttää terveytensä” – ”Mies ei voi muulla tavalla säilyttää terveyttään” – ”Kaiken sen jälkeen, mitä mies on kärsinyt, hän ei voi muulla tavoin säilyttää terveyttään.”
Lopuksi päädytään monipolviseen virkkeeseen: ”Kaiken sen jälkeen, mitä mies on kärsinyt sairautensa aikana, hän ei voi säilyttää terveyttään muulla tavoin kuin tiukasti noudattamalla kohtuutta ja säännöllisiä elämäntapoja.”
Hämärän poisto alkaa poliittisen kielen selkeyttämisestä etenemällä hämäristä havainnoista selkeisiin käsitteisiin. Näemme sen, jota odotamme näkevämme, jonka haluamme nähdä, joka tukee ennakko-oletuksiamme ja toiveitamme.
Stubbin pääministeriöimässä Finlandiassa edetään ns. käsikopelolla ja näppituntumalla hyppelehtimällä. Nopeat hyppäykset asiasta toiseen estävät kehityksen, saavat naurunremakan sijaan aikaan vain synkän masennuksen, näissä oikeiston hämärän tanssiaisissa…
Tässä 25-osaisessa juttusarjassa tarkastellaan maailman menoa keinutuolifilosofian perspektiivistä.