Viikon kysymys
Ajopalautejärjestelmä on tutkimuksen alla oleva teknologinen innovaatio erityisesti nuorille kuljettajilla.
Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tieliikennejohtaja Sami Mynttinen, mikä on ajopalautejärjestelmä?
– Se on autoon asennettava laite, joka tallentaa tietoa ja antaa palautetta ajamiseen ja ajotapaan liittyvistä asioista. Tietoa saa esimerkiksi polttoaineen kulutuksesta, kiihdytyksistä, nopeuksista ja äkkijarrutuksista.
Miten tieto tulostetaan?
– Laite piirtää nettisivulle käyrää ajamisesta. Tiedon pohjalta voi seurata myös ajokäyttäytymisen kehitystä.
– Myös mobiilipalaute esimerkiksi vanhemman kännykkään on mahdollinen. Isä voi olla kiinnostunut tiedosta, että poika kaahaa 170 kilometriä tunnissa Länsiväylällä.
Kenellä ajotapaseuranta on suunnattu?
– Tässä tutkimukseen osallistui 53 nuora, juuri ajokortin saanutta miestä ja heidän vanhempaansa. Vertailuryhmässä oli 22 nuorta miestä. Muitakin kohderyhmiä voi kyllä olla.
– Tiedetään tilastoista, että nuoret miehet muodostavat ihan omanlaatuisensa riskiryhmän. Onnettomuuspiikki sijoittuu ensimmäiseen vuoteen ajokortin saamisen jälkeen.
Mitä tutkimuksessa selvisi?
– Testiryhmän tulokset olivat parempia kuin vertailuryhmän. Ajotapaseuranta vähensi erityisesti ylinopeuksia.
Ilmoittaako laite ylinopeuksista?
– Laite ei käy piipittämään ylinopeuksilla. Kyse on kokonaisvaltaisemmasta ajotapaseurannasta.
Miksi nuorten vanhemmat olivat mukana tutkimuksessa?
– Heidän panoksensa nuoren ajotavan kehittämisessä on ehdottomasti merkittävä.
Koska ajopalautelaitteet tulevat yleiseen käyttöön?
– Laitteita on jo markkinoilla. Meidän kokeilussa käyttämäämme Drivecoa saa ensi syksynä. Trafi pyrkii omalta osaltaan laitteiden yleistymiseen, koska tuloksien mukaan niistä on hyötyä.
Mikä on laitteen hinta?
– Kokeilussa mukana olleet arvioivat laitteen sopivaksi hinnaksi 10 – 20 euroa kuukaudessa. Sillä hinnalla laite pitäisi olla ostettavissa tai vuokrattavissa käyttöön.
Onko lakihankkeita, joka tekisi laitteista pakollisia?
– Konkreettisia suunnitelmia ei ole. Me rakennamme tätä vapaaehtoisuuden pohjalta. Luotamme siihen, että ihmiset ovat kiinnostuneita omasta ja läheistensä hyvinvoinnista ja liikenneturvallisuudesta.
Onko tarkoitus soveltaa laiteta esimerkiksi ajokorttikokeeseen?
– Se tuo uusia mahdollisuuksia kuljettajan tutkintoon. Ajokokeen arvioinnissa voisi olla käytettävissä myös kovaa dataa.