Nihilismin ABC osa 20
Tämän päivän lapselle tarjoillaan maailman ihmeet television ja tietokoneiden suodattimien läpi. Lapsi elää enemmän teollisesti tuotetussa unimaailmassa kuin reaalimaailman todellisuudessa. Lapsikatsoja on kyllästetty väkivaltanäyillä, hänet valmennetaan imeväisikäisestä kuluttajan rooliin ja houkutellaan pois terveellisen ruoan, iloisen liikunnan parista sekä karkotetaan sivistyksen parista.
Vuonna 1935 alakoulupedagogi Aukusti Salo julkaisi alakoulun kokonaisopetussuunnitelman. Lähtökohtana oli opetuksen kytkeminen lapsen omaan elämänympäristöön. Aikalaiskuvausten mukaan alaluokissa vierailijaa kohtasi usein iloinen ilmapiiri lasten hyöriessä innostuneesti monenlaisissa puuhissa. Siellä luettiin värikuva-aapisia ja satukirjoja, piirrettiin, muovailtiin, leikeltiin, laskettiin esineillä ja päässä. Tehtiin retkiä metsään, pellolle, maatiloille, kauppoihin ja erilaisiin laitoksiin.
Opetus liittyi läheisesti kotiseudun luontoon ja ihmisiin. Opetuksessa syvennyttiin lasten mieltä kiinnostaviin aiheisiin siten, että ympäristöopin tunnilla tutustuttiin esimerkiksi täytettyihin metsälintuihin, tutkittiin niiden siipiä, varpaita ja nokkaa, ulkomuotoja ja värejä. Kuvien avulla tutustuttiin lintujen sisäelimiin ja -rakenteeseen.
Oppilaat saivat kertoa havaintojaan tuntemiensa pikkulintujen elintavoista tai niihin liittyvistä tapahtumista, piirreltiin talitintin tai punatulkun kuvia taikka muovailtiin varpusia savesta. Äidinkielen tunneilla luettiin ja kirjoitettiin esimerkiksi lintulaudan riemuista. Opetuksen tavoitteena oli havainnollisuus, toiminnallisuus ja elämänläheisyys.
Vuonna 1958 alakoulu yhdistettiin yläkoulun kanssa. Havainnollinen elämänläheisyys sai väistyä modernin tietokeskeisen opetuksen tieltä. Idealismille ja luonteiselle mielikuvitukselle jäi opetuksessa ja kasvatuksessa yhä vähemmän tilaa. Lapsuus otettiin kaupalliseen hyötykäyttöön. Televisiolähetysten alkaessa Suomessa vuonna 1957, kotiseutuopin ja muovailuvahan konkreettisuudesta siirryttiin nihilistisen kaupalliseen ekonomien avaruusaikaan, fysiikkaan ja matematiikkaan, sanalla sanoen insinöörien tuotantoon.
Kasvatuksen yhteisölliset tavoitteet saivat väistyä oppilaskohtaisen tulosvastuullisuuden tieltä. Ryhdyttiin kilpailemaan arvosanoista. Kotiseudun luonto ja kotiseudun ihmisten välinen kanssakäyminen väistyivät television teollisesti tuotettujen elämäntapojen ja -arvojen tieltä.
Vuonna 2004 USA:ssa käytettiin lapsiin suunnattuun mainontaan 10 000 miljoonaa euroa. Vuoden 2007 eduskuntavaaleissa puolueiden saama 11 miljoonan euron vaalituki tuntuu kyseiseen rahamäärään nähden pieneltä summalta, kuten silakat ovat pieniä joulukaloiksi Tuntemattoman sotilaan alikersantti Lahtiselle.
Sarja päättyy.
Tässä 20-osaisessa juttusarjassa on käsitelty vähättelyyn ja mitätöintiin tähtäävän nihilismin ilmenemismuotoja eri näkökulmista, ja miten nihilismi on ilmennyt eri aikakausina.