Viikon kysymys
– Lainvalmistelussa lähtökohtana oli kustannusneutraalius. Opintotukimenoja ei lisätä, eikä niissä juuri säästetä.
Miksi muutokset tehdään?
– Tarkoitus on tukea enemmän päätoimista opiskelua. Nopealla opiskelulla saa enemmän opintotukea. Sillä tavalla tämän voi nähdä liittyvän työurien pidentämiseen.
On kiistelty kehitetäänkö opintotukea lainan vai opintorahan suuntaan. Kumpaan suuntaan tämä uudistus vie?
– Tämä ei ole liikahdus kumpaankaan suuntaan, sillä perusrakenne säilyy entisenä. Rakenteellisesti muutokset eivät ole mitenkään radikaaleja.
Mikä muuttuu?
– Ensinnäkin opintolainahyvitys on keskeinen ja hyvä uudistus. Se on uudentyyppinen tuki, joka pienentää opintolainan ottamisen riskiä.
– Kun opintolainaa nostanut opiskelija valmistuu määräajassa, KELA maksaa opintojen päättymisen jälkeen opintolainan lyhennyksen suoraan pankkiin.
– Kelan maksuosuus on 40 prosenttia 2 500 euroa ylittävästä lainan osuudesta. Se on ihan merkittävä summa ja se on verovapaata.
Koskeeko hyvitys kaikkia opiskelijoita?
– Uudistus koskee ensi syksynä opintonsa aloittavia. Sitä ennen aloittaneet jäävät vanhan lain piiriin, jolloin he saavat entiseen tapaan verotuksessa opintolainavähennyksen.
Tuleeko opintolainaan muita muutoksia kuin opintolainahyvitys?
– Valtiontakauksen määrä lainassa nousee.
Entä opintorahan taso?
– Uusille korkeakouluopiskelijoille maksetaan 11 prosenttia korkeampaa opintorahaa. Vastaavasti heidän enimmäistukiaikansa lyhenee viidellä kuukaudella. Se on tällainen paketti.
– Uusien korkeakouluopiskelijoiden opintotuki on 335 euroa kuukaudessa. Vanhoilla opiskelijoilla opintoraha säilyy 302 eurona kuukaudessa.
Mitä muuta uutta?
– Opintoraha sidotaan nyt indeksiin. Se on periaatteelliselta kannalta iso asia. Opintoraha on ollut poikkeus muista etuuksista.
Muutosten jälkeen opintotukijärjestelmässä on 12 erilaista opintotuen perusmäärää ja 7 eri tukiaikaa. Eikö tämä ole turhan monimutkaista?
– Kun paikataan pientä kohtaa, se saattaa aiheuttaa monimutkaisuutta, vaikka muutos olisi myönteinenkin.
– Toisaalta on niinkin, että yksittäinen opiskelija elää aina siinä yhdessä tilanteessa, hän on sen yhden oppilaitoksen opiskelija. Se ei hänelle näyttäydy niin tolkuttoman monimutkaisena.
– Voi olla, että tämä tietty monimutkaisuus on enemmän toimeenpanijan, KELAn ongelma.