Digital Citizens Alliancen tuoreen tutkimuksen mukaan piraattisivustot tienasivat viime vuonna mainosbannereilla 227 miljoonaa dollaria eli noin 165 miljoonaa euroa. Tutkituista piraattisivustoista 30 suurinta sai jokainen vuoden aikana mainostuloja keskimäärin 4,4 miljoonaa dollaria eli yli 3 miljoonaa euroa.
Internetin tuhansien piraattipalveluiden pääasiallinen tarkoitus on levittää laittomasti tekijänoikeudellisesti suojattuja sisältöjä. Tuore tutkimus seurasi niistä 596 isoimman ja menestyksekkäimmän tulovirtoja.
Piraattisivustot tekevät laillisten nettipalveluiden tapaan bisnestä mainostuloilla. Piraattisivustojen voittomarginaali on kuitenkin 80–94 prosenttia, sillä niiden liiketoimintamalli perustuu teknisesti yksinkertaisten sivujen ylläpitämiseen sekä muiden tekemien sisältöjen luvattomaan ja ilmaiseen jakeluun.
30 prosenttia isoista piraattisivustoista sisälsi erittäin tunnettujen tuotemerkkien mainoksia. Yhä isompi osa nettimainonnasta tapahtuu automatisoidusti, joten yritykset eivät välttämättä tiedä, millä nettisivuilla heidän tuotemerkkejään mainostetaan.
Digital Citizens Alliancen toimitusjohtajan Tom Galvinin mukaan tutkimus osoitti, ettei piratismi ole mitään kotiaskartelua, vaan tuottoisaa bisnestä.
– Satojen miljoonien dollareiden vuosittaiset mainostulot ovat vain jäävuoren huippu verrattuna niihin taloudellisiin menetyksiin, joita piratismi aiheuttaa luoville aloille, sanoo Galvin.
Tutkimuksen Good Money Gone Bad: Digital Thieves and the Hijacking of the Online Ad Business teki MediaLink LLC Digital Citizens Alliancen toimeksiannosta. Tutkimus keskittyi 596 nettisivuston tulovirtoihin viime vuoden kolmannella neljänneksellä, josta sitten laskettiin koko vuoden summa.
Sisältöjen luvattomaan jakeluun erikoistuvien nettisivujen haravointi aloitettiin käymällä läpi Googlen Avoimuusraportin tilastoja DMCA-alasottopyynnöistä.