Helsingin ja Tallinnan väliä liikennöivä Viking XPRS voi ehkä hyvinkin pian käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua (LNG). Suomalaistelakoilla on valmiuksia muutostöiden tekemiseen.
– Miksipä ei. Eihän se mikään mullistava juttu ole, toteaa STX Finlandin Helsingin telakan pääluottamusmies Ilpo Haaja muutosrakentamisen soveltumisesta Hietalahteen. Vikingin alus on rakennettu Helsingin telakalla, joten valmiudet myös muutostöihin ovat kilpailijoita paremmat.
Haajan mukaan eri asia on, soveltuuko työ telakan muihin toimitusaikatauluihin. Pääluottamusmies painottaa, että telakka on tunnettu hyvästä työn laadusta ja toimitusaikatauluissa pysymisestä. Tämän vuoksi se on voittanut tarjouskilpailuja kilpailijoitaan korkeimmilla tarjouksilla. Viking Linella on varmastikin tarkoitus saada uudistettu alus mahdollisimman nopeasti takaisin liikenteeseen.
STX:n Turun telakalta valmistui vuoden alussa Vikingille LNG:llä kulkeva Viking Crace -alus Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen. Telakan pääluottamusmies Jari Aalto pitää mahdollisena, että muutostyöt LNG:lle osattaisiin tehdä myös Turussa. Telakka on erikoistunut etenkin suurten risteilijöiden rakentamiseen, eivät muutostyöt kuulu sen varsinaiseen tuotevalikoimaan.
Suomalaisista tekijöistä muutoksien tekemiseen soveltuisi myös virolaisyhtiön BLRT:n omistama Turun Korjaustelakka, joka toimii Naantalissa. Kyseeseen tulevat myös BLRT:n telakat Virossa.
LNG-osaaminen on tulevaisuutta
Nesteytetty maakaasu on jo nyt varteenotettava vaihtoehto, jotta alukset täyttävät EU:n Itämerta koskevan rikkidirektiivin. Sen mukaan polttoaineiden rikkipitoisuus saa olla korkeintaan 0,5 prosenttia vuoden 2015 alusta lukien. Suomelle olisi tärkeä pitää LNG-osaamisen etulyöntiasema.
Viking Crace on maailman ensimmäinen LNG:tä käyttävä matkustaja-alus. Maakaasulla kulkee merillä vain muutama rahtilaiva sekä Norjassa maantielauttoja.
Kolme vaihtoehtoa
Itämerellä liikennöivillä aluksilla on maakaasun lisäksi kaksi vaihtoehtoa täyttää rikkidirektiivi. Alukset voivat siirtyä vähärikkisemmän polttoaineen käyttäjiksi tai asentaa pakokaasupesurit. Ainakin uusia aluksia rakennettaessa maakaasu näyttää olevan edullisin vaihtoehto. Vanhoissa aluksissa ongelmia voi aiheuttaa kaasusäiliöiden sijoittaminen.
Tekninen johtaja Kari Mäkinen Viking Line Marine Operations -osastolta totesi Turun Sanomille, että Gracella maakaasu on osoittautunut odotettua kustannustehokkaammaksi ja toiminut laskettua paremmin. Varustamo joutuu tekemään viidelle alukselleen muutokset direktiivin velvoittamana.
Viking Grace tankkaa Tukholmassa, jonne on rakennettu maakaasuterminaali. Kaasu toimitetaan ruotsinlaivalle kaasunkuljetusaluksella. Turussa on aloitettu kaavoitustyöt kaasuterminaalin sijoittamiseksi Pansion satamaan.
Varustamo harkitsee myös rikkipesureiden asentamista olemassa oleviin aluksiin. Vikingin kantana on ollut, että aluksista ei lasketa mitään mereen. Suljetun kierron pesureita ei kuitenkaan ole käytössä. Viking Line neuvottelee Helsingin kanssa pesuvesien johtamisesta kaupungin viemäriverkostoon.
Pesuvesille tehtävät analyysit tulevat osoittamaan, voidaanko ne syöttää yleiseen viemäriin.