Mitä kuuluu vahakabinettiin 4
Kristinusko ja Descartes poistivat ihmisen tästä maailmasta ja olemassa olevasta hetkestä korottamalla sielun ruumiillisuuden yläpuolelle.
Ihmisestä tehtiin pelkkä ajatteleva ja puhuva pää, jolle ruumis oli taakka ja syntisäkki. Ruumiin toimintoja oli lakkaamatta tarkkailtava ja kuulosteltava.
Michel Foucaultin mukaan kristinusko teki subjektista objektin itselleen, kun ihminen alkoi tarkkailla oman mielensä liikkeitä, missä asioissa hänen aatoksensa vaeltelivat, ja olivatko hänen ajatuksensa ja tuntemuksensa sopusoinnussa ankarien kristillisten kieltojen ja käskyjen kanssa:
”Tähän liittyen läpi koko kristillisyyden historian kaikki yksilöt kutsuttiin tunnistamaan itsensä nautinnon, halun, himon ja kiusauksen subjekteina. Heitä vaadittiin harjoittamaan itsetutkiskelun, henkisten harjoitusten, tunnustusten ja ripin keinoin toden ja epätoden peliä, joka koski heitä itseään ja sitä, mikä muodostaa kaikkein salaisimman ja yksilöllisimmän osan heidän subjektiviteettiaan.”
Farmasian lääketiede jatkaa kristinuskon aloittamaa ruumiin ja mielentilojen tarkkailua. Kuitenkaan lääketiede ei ole saavuttanut enää vuosikymmeniin suuria läpimurtoja.
Kun aidsin tai syövän kaltaisia vitsauksia ei ole pystytty kukistamaan, ovat lääketieteilijät ja farmasian tutkijat kääntäneet huomionsa terveisiin ryhtyen uhkailemaan heitä kaikenmaailman mahdollisilla sairauksilla ja terveyskampanjoilla. Menossa on taudinkeksijöiden kampanjoima terveyden loppuunmyynti sairauksia kaupittelemalla.
Tuleeko meistä terveitä invalideja, ei taudin runtelemia vaan omien kuviteltujen tautiemme rampauttamia, kuten Moliéren näytelmässä Luulosairas?
Saksalainen tiedetoimittaja Jörg Blech toteaa kirjassaan Miten meistä tuli potilaita?, että lääkefirmojen salajuonena on tehdä meistä kaikista sairaita ja lääkkeistä riippuvaisia potilaita. Tautien keksimisen ehkä raskauttavin seuraus on Blechin mukaan siinä, että se elättää harhaluuloa, jonka mukaan terveys on tavara, jonka voi ostaa:
”Elämän prosessit ja vaikeudet kuten syntymä, seksualiteetti, vanheneminen, turhautuminen, väsymys, yksinäisyys tai rumuus lääketieteellistetään” yhä enenevässä määrin.
Lääketiede ei voi kuitenkaan ratkaista näitä ongelmia, vaan se vain tuhoaa ihmisen kyvyn tunnistaa tuskien, sairauksien ja jopa kuoleman olemassaolo.
Saksan apteekeissa on myynnissä yli 50 000 valmista lääkettä, vaikka WHO:n julkaisema lista sisältää vain 325 vaikuttavaa ainetta.
Kaupallisen farmasiatieteen kuten kristinuskonkin peruslähtökohta on itsensä tutkiskelu jatkuvan poikkeus- ja hälytystilan keskellä.
Foucaltin mukaan tässä itsetutkiskelussa sukupuolinen halu hallintavälineenä on nälkää tehokkaampi, koska sen tyydyttämättä jättämiseen ei kuole samoin kuin ruoan ja juoman puutteeseen.
Sukupuolihalulla ihmistä voidaan kiusata miltei kehdosta hautaan, ja mitä enemmän se jää tyydyttämättä, sitä energisempi ihminen on toteuttamaan talouden kilpailukykyä parantavia päämääriä. Tukenaan farmasia- ja lääketieteen jaksamisreseptit.