Entinen ympäristöministeri Sirpa Pietikäinen (kok.) sanoo tiistaina Yle Uutisille ympäristöasioiden jaon aluehallintoviranomaisille ja ELY-keskuksiin pirstoneen niin voimavarat kuin osaamisenkin. Kainuun ELY-keskuksessa yksi virkamies vastaa Talvivaaran valvonnasta ja hänellä on muitakin asioita hoidettavanaan.
Pietikäisen mukaan seuraukset näkyvät räikeästi Talvivaaran kaivosonnettomuudessa. Ympäristön tilan valvonta ei ole helppoa keskuksessa, jonka ensisijainen tehtävä on elinkeinopolitiikan edistäminen.
– Silloin kun kyseessä on iso työllistäjä, se on kova paikka sille yhdelle virkamiehelle ryhtyä pakkotoimiin, kuten sakkoihin tai tehtaan pysäyttämiseen, vaikka yritys ei noudata ohjeita. Ympäristön valvonta- ja lupajärjestelmämme tulee laittaa uusiksi, Pietikäinen sanoo Yle Uutisille.
– Jos me otetaan nämä asiat vakavasti, niin ympäristöviranomaisen riittävät resurssit, riittävä osaaminen ja riittävä itsenäisyys pitää taata. Se on tässä uudistuksessa hävitetty.
Oikeisto ajoi ”liian vihreän” ympäristöministeriön alas
Liisa Jaakonsaari (sd.), Pietikäisen kollega europarlamentissa, kirjoittaa tiistain Kaleva-lehdessä, että ”Suomen ympäristöhallinto arvioitiin Maailman talousfoorumin vertailussa vain muutama vuosi sitten maailman tehokkaimmaksi. Suomi nousi myös kestävän kehityksen mallimaaksi. Sitten alkoi ympäristöhallinnon alasajo. Keskusta–kokoomus -hallitus siirsi ympäristökeskusten tehtävät useille viranomaisille. Tavoite vähentää ympäristökeskusten toimintakykyä onnistui. Samalla resursseja vähennettiin muun muassa valtion tuottavuusohjelman nimissä”.
Jaakonsaaren mukaan ympäristöhallinnon myllerrys alkoi Matti Vanhasen toisen hallituksen aikana, jolloin alueelliset ympäristökeskukset lakkautettiin. Hanketta ryhtyi kesällä 2007 lähes ensi töinään vetämään hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi (kesk.), joka kuvasi hanketta ”historialliseksi”. Ympäristöministerinä oli Paula Lehtomäki (kesk.).
Uudistuksen syy Jaakonsaaren mukaan oli se, että yhtynyt oikeisto oli jo pitkään halunnut heikentää ympäristöministeriötä ”liian vihreänä” ja työministeriötä ”liian punaisena”.
Vihreät mukana, nyt vastuu ei maistu
Vanhasen hallituksessa uudistusta tukivat myös vihreät, jotka nyt ovat vaatineet ympäristöhallinnon tehostamista ja sysänneet vastuuta yksin keskustalle.
”Kun keskusta viime hallituksessa ajoi läpi alueviranomaisten yhdistämisen, vakuutettiin ympäristöviranomaisten silti jatkavan riippumattomina. Käytännössä he ovat olleet riippumattomia vain suhteessa ympäristöministeriin, jolle he voivat sanoa julkisesti, että älä yritä määräillä. Samaan aikaan he ovat elinkeinoviranomaisten tossun alla”, Hassi kirjoitti viime perjantaina Vihreässä blogissa.
– On selvä, että tarvitsemme itsenäiset alueelliset ympäristöviranomaiset takaisin. Vain itsenäisinä ne voivat ajaa yleistä ympäristön etua, totesi puolestaan vihreiden varapuheenjohtaja Krista Mikkonen.
”Historiallinen alasajo, vihreät hiljaa”
Luontojärjestöt olivat tällä kannalla jo aluehallintouudistuksesta päätettäessä. Ne arvostelivat erityisesti vihreiden osallistumista ympäristöhallinnon historialliseen alasajoon.
– Vihreät on ollut hiljaa, ei siitä voi kovin monta pistettä antaa. On mielenkiintoista, miksi vihreät suostuu istumaan hallituksessa, joka ajaa ympäristöhallintoa merkittävästi alas, sanoi tuolloin esimerkiksi WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen.
Järjestöjen huolen aiheena oli juuri alueellisen ympäristöhallinnon heikkeneminen.
– Maakunnissa ympäristökysymykset jäävät käytännössä elinkeinokysymysten alle, kun TE-keskuksen johtaja määrittelee viime kädessä linjaukset. Ympäristö jää jalkoihin, koska elinkeinokeskuksen tehtävä on edistää elinkeinoja, Luukkonen varoitti.
Hän piti yllättävänä, että kokoomus, RKP ja vihreät antavat keskustan tehdä ympäristöasioiden suhteen mitä se haluaa.
”Superministeriöille yliote ympäristöhallinnosta”
Samasta asiasta varoitettiin myös eduskunnan täysistunnossa marraskuussa 2009.
– Tämän esityksen myötä kaksi superministeriötä ottaa ylivallan ympäristöhallinnosta, ja Luonnonsuojeluliitto onkin varoitellut jopa ympäristöministeriön lopettamisesta. On pakko kysyä, onko tämäkin vihreille vain kauppatavaraa, sanoi vasemmistoliiton Markus Mustajärvi.
– Olen kova talousmies, mutta olen sillä kannalla, että kyllä ympäristöhallinto pitäisi pitää riippumattomana, jotta se voi puuttua myös ylisuorituksiin ja sillä on kyky ottaa riippumattomasti kantaa kaava- ja moniin muihinkin asioihin. Eli onko tässä hyvästit nyt sitten riippumattomalle ympäristöhallinnolle alueilla? jatkoi Eero Heinäluoma (sd.).
– Minä haluaisin puolestani kysyä edustaja Ville Niinistöltä, miten ihmeessä – minä todella hämmästelen sitä aidosti – vihreät voivat olla tässä hallituksessa mukana hyväksymässä lakia, mistä ympäristöjärjestöt sanovat, että tässä ajetaan ympäristöhallinto alas, kysyi Pia Viitanen.
”Pelot eivät toteudu”
Silloinen kansanedustaja, nykyinen ympäristöministeri Ville Niinistö vastasi, näin suuren mittakaavan uudistukseen liittyvän aina uhkia ja mahdollisuuksia.
– Ja niitä on tässä pyritty analysoimaan, vahvistamaan mahdollisuuksia ja torjumaan uhkia. Ja jos ajatellaan ympäristöhallintoa, mikä on nyt ollut paljon esillä julkisuudessa, niin on erittäin tärkeää, että varmistetaan, että palomuurit toimivat niin, että riippumattomat viranomaistoiminnot toimivat, mutta sitten saadaan se hyöty, mikä tässä uudistuksessa voi myös ympäristöpuolelle tulla, että esimerkiksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa saadaan se ympäristövalmistelu, ympäristönsuunnittelu, paremmin ohjaamaan koko maakunnan kehittämistä.
Pia Viitasen suoraan kysymykseen hän jatkoi, että kyseisen hankkeen osalta ratkaisu on koko ajan parantunut ympäristöhallinnon osalta. Palomuuria on selkeästi vahvistettu, ja niitä mahdollisuuksia, että ympäristö ohjaisi paremmin koko maakunnan kehittämistä, on lisätty.
Niinistö piti pelkoja perusteltuina, koska Suomessa oli totuttu erillisiin virastoihin eri hallinnonaloilla.
– Me vihreät olemme sitä mieltä, että nämä pelot pitää ottaa vakavasti ja tehdä ratkaisuja varmistaen, että ne toteutuvat myös käytännössä, niin että pelot eivät toteudu. Tästä ehdottomasti pidetään kiinni.
Silloinen elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) kehui Niinistön puheenvuoroa ja oli sitä mieltä, että uudistus tuo ympäristönäkökulman entistä vahvemmin myös elinkeinopoliittisten ratkaisujen päätöksentekopaikalle.
Kuntaministeri Mari Kiviniemi lupasi, että valtionhallinnolle tulee alueilla tömäkämpi ote, kun eri organisaatiot yhdistyvät.
”Raha ratkaisee lopulta”
Pentti Tiusanen (vas.) taisi kuitenkin osua oikeampaan:
– Tämä siis tällä hetkellä vain vahvistaa hallituksen yleistä ympäristö- ja luonnonsuojeluvihamielistä linjausta.
– Ongelma on se, että tänään me tarvitsisimme nimenomaan vahvaa ympäristöministeriötä, vahvaa ympäristöaluehallintoa ilmastonmuutoksen, luonnonvarojen ja luonnon monimuotoisuuden ehtyessä ja meiltä viedään mahdollisuuksia tämän tehtävän toteuttamisesta pois. Se tapahtuu myös sillä tavalla, että niin aluehallintovirastossa kuin elyssäkin rahat tulevat muualta kuin ympäristöministeriön pääluokasta. Elyyn ne tulevat työ- ja elinkeinoministeriöstä, jotenka näissä tilanteissa raha lopulta ratkaisee ja substanssiohjaus jää heikommalle.