Tampere Jazz Happening päättyi myöhään sunnuntai-iltana totuttuun tapaansa Klubilla järjestettyyn ilmaiskonserttiin. Siinä esiintyivät tasokkaat suomalainen XL ja yhdysvaltalais-suomalainen Adam Rudolphin vetämä Go: Organic Orchestra.
Osana kaupungin kulttuuripalveluja järjestettävä tapahtuma oli sekä taiteellisesti että yleisömääriltään menestys. Kaikki viikonlopun iltakonsertit olivat loppuunmyytyjä ja myös sunnuntain päiväkonsertti.
Festivaalilla esiintyi 26 kokoonpanoa, yhteensä yli 120 muusikkoa 17:stä eri maasta. Kävijöitä arvioitiin olleen 11 000.
Nimimiehet lunastivat lupauksensa
Modernin jazzin tyylitarjonta oli jälleen kerran Tampereella laaja. Musiikkia löytyi lyyrisestä tunnelmoinnista väkevimpiin avantgardistisiin freejazzpuristuksiin.
Nimekkäimmät esiintyjät olivat John Scofield trioineen ja Peter Brötzmann isoine Chicago Tentet -yhtyeineen. Nimimiehet eivät pettäneet vaan tarjosivat sitä mitä oli lupa odottaa.
Scofieldin tyyli oli rauhoittunut vuosien takaisista funkahtavista jopa tanssittavista menobiiseistä. Nyt tyyli on pohdiskelevaa mutta svengaavaa rhythm-and-blues-vaikutteista jazzkitarointia. Rauhallisen nykytyylin historiaa kunnioittavaa tulokulmaa edusti yli kymmenminuuttinen laulaja Billie Hollidayn tutuksi tekemä You’ve changed. Siinä myös sähköbasisti Steve Swallow kunnostautui ylärekisterissä liikkuneella lyyrisellä pitkällä soolollaan.
Brötzmannin yhtyeen työskentelyä on vaikea pukea sanoiksi – niin alkuvoimasta ja räjähtävää freeirrottelu oli. Hyvätekoiset torvet eivät oienneet kokonaan ja Tullikamarin kattokin pysyi paikoillaan.
Vijay Iyer maagisen pianon taituri
Uusista kyvyistä nuoren yhdysvaltalaisen intialaista sukujuurta olevan ihmepianisti Vijay Iyerin trio osoittautui maineensa mukaiseksi. Trion työskentely oli tiukkaa ja osaavaa. Energinen rumpali Tyshawn Sorey oli kisojen innostavin rytmikone.
Itse maestro Iyer on pianon rytmisoitinosaston armoitettuja taitajia. Silti harvat lyyriset palatkin irtosivat kauniisti. Hänen soitossaan oli koko ajan eteenpäin vievää magiikkaa.
Yöllisten klubi-irrottelujen mahtiyhtye oli Boban ja Marko Marcovicin 11-henkinen orkesteri. Pasifisteillekin sopivien ilmavoimien kymmenen torven täyteläinen soundi ja svengi kelpasi myös salintäyteisen lattian hurjille tanssijoille.
Äänilevy ei kuole
Kriitikkojen liiton SARV:n paneelikeskustelu äänilevyn mahdollisesta kuolemasta pureutui äänilevytuotannon teknisiin ja kaupallisiin ajankohtaisongelmiin. Yksikään panelisti ei uskonut äänilevyn kuolemaan, mutta musiikkitallenteiden todettiin etsivät koko ajan uusia muotoja.
Myynnin taloudellinen volyymin kasvu ei ole jatkanut vuosien takaista nousuaan vaan on osin supistunut. Sen sijaan myyntinimikkeitä on koko ajan yhä enemmän.
Digitalisoinnin asiantuntija Jari Muikku kertoi, että Suomessa äänitteiden myynnistä jo nyt tapahtuu kolmasosa digitaalisessa muodossa. Ruotsiin on ennustettu hänen mukaansa tulevina vuosina digimuotoisille jopa 80 prosentin osuutta.
”Arhinmäkeä arvosteltu turhaan”
Klassisen musiikin tuottaja Timo Ruottinen piti selvänä, että musiikin tavaraluonne kaupallisena tuotteena säilyy, muodossa tai toisessa. Hän piti taidokkaita studioluomuksia omina taideteoksinaan jotka eroavat live-tilanteista ja -tallenteista.
Ehkä seminaarin mielenkiintoisimman ulkomusiikillisen kommentin esitti Ruottinen, kun hän sanoi, että klassisen musiikin ja etenkin oopperan ystävät ovat arvostelleet turhaan kulttuuriministeri Paavo Arhinmäkeä:
– Ne huutavat, jotka enemmän saavat.