Kansalaisliike testasi kampusbussia
Kumpulanlaakson halki rakennettavaa katua vastustava kansalaisliike ei ole jäänyt tumput suorana odottamaan poliitikkojen päätöksiä. Liike järjesti Aprillipäivän kunniaksi Kampusbussi-tempauksen.
– Haluamme osoittaa päättäjille, että sujuvammat ja nopeammat liikenneyhteydet Kumpulanmäen kampukselle voidaan toteuttaa jo olemassa olevia katuja pitkin, tuhoamatta kulttuurihistoriallisesti arvokasta puistoa, kertoo liikkeen puuhanainen ja Kumpula-seuran aktiivi Sari Väntänen.
– Kampusbussi on huomattavasti edullisempi ja ekologisempi ratkaisu kuin miljoonia maksava katuhanke, hän huomauttaa. Pientä bussikalustoa varten kampukselle nousevaa mäkeä ei tarvitse lämmittää.
Keskiviikkona Pasilan aseman ja Kumpulanmäen kampuksen välillä sukkuloi iltapäivällä 12 minuutin vuorovälein kaksi pikkubussia.
– Kampukselta Pasilaan Sturenkadun kautta pääsi noin 10 minuutissa ja Pasilasta Kumpulaan Koskelankadun kautta 6–7 minuutissa, kertoo Väntänen testin tuloksista.
– Bussi on tarkoitettu ensisijaisesti kampuksen työntekijöille ja opiskelijoille. On kuitenkin vaikea arvioida ennakkoon, kuinka moni todella tarvitsee nopeaa bussiyhteyttä Pasilan asemalta Kumpulan kampukselle.
– Jos käyttäjiä on paljon, silloinhan kampusbussi olisi kannattava ratkaisu ja HKL:llä olisi varmasti mahdollisuus toteuttaa se nopeallakin aikataululla. Jos käyttäjiä taas ei ole paljon, herää kysymys kadun tarpeellisuudesta ylipäätään.
Historiallinen
laakso
Kumpulanlaakso ja Vallilanlaakso muodostavat yhtenäisen puistoalueen Vallilan ja Kumpulan kaupunginosien välillä Helsingissä.
Laakso on suosittu virkistyspaikka, jossa kulkee kevyen liikenteen väylä ja sijaitsee muun muassa viljelypalstoja. Ensi kesänä alueella avataan yliopiston kasvitieteellinen puutarha.
Laaksossa sijaitsee kulttuurihistoriallisesti arvokas Kumpulan kartano, jonka juuret ulottuvat 1400-luvulle saakka.
Kartano liittyy monin sitein Suomen historiaan, muun muassa Fredrik Paciuksen säveltämä Maamme-laulu esitettiin ensi kertaa ylioppilaiden kevätjuhlassa Kumpulan kartanon niityillä.
Kumpulanmäellä on Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta ja Ilmatieteen laitos ja muun muassa yliopiston johto on halunnut rakentaa kampukselta katuyhteyden Pasilan suuntaan.
Katu kulkisi halki Kumpulanlaakson.
Ankaraa
vastustusta
Museovirasto otti lausunnossaan kantaa kadun rakentamista vastaan. Myös asukkaiden vastustus on ollut tiukkaa. Kaupunkisuunnittelulautakunta hylkäsikin viime marraskuussa molemmat ehdolla olleet katulinjaukset täysin yksimielisesti.
Apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä, SDP, käytti kuitenkin otto-oikeuttaan ja päätti yllättäen viedä katuhankkeen tammikuussa kaupunginhallituksen käsittelyyn.
Kumpula-seuran kaupunginhallitukselle esittämä pikkubussi-idea on parhaillaan tarkasteltavana kaupunkisuunnitteluvirastossa.
Kansalaisliikkeeseen on liittynyt Kumpula-seuran ja Kumpula-Toukola Kylätilayhdistyksen lisäksi jo 15 eri yhdistystä, muun muassa Vallilan, Koskelan ja Käpylän kaupunginosayhdistykset, Käpylän koulun vanhempainyhdistys sekä Hyötykasviyhdistys.
Kaikkiaan katuhanketta vastustaviin adresseihin on kerätty noin 2 000 nimeä ja Facebook-ryhmään on liittynyt lähes 2 300 henkilöä. Maaliskuussa järjestettyyn mielenilmaukseen osallistui järjestäjien mukaan 1 500 ihmistä.