Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jari Myllykoski suhtautuu kielteisesti puolueensa ministerin ehdotukseen työmatkojen kilometrikorvausten porrastamisesta joukkoliikenteen toimivuuden perusteella.
Liikenneministeri Merja Kyllönen puhui asiasta Helsingin Sanomien haastattelussa, joka julkaistiin torstaina.
Kyllösen mielestä kilometrikorvauksia pitäisi maksaa vähemmän, jos matkan voisi henkilöauton sijasta tehdä yhtä hyvin junalla tai bussilla. Esimerkiksi työmatkalla Helsingistä Tampereelle korvauksia saisi niukemmin kuin Pohjois-Suomessa.
– Kilometrikorvaukset houkuttelevat liikaa oman auton käyttöön kaikessa työmatkustamisessa, Kyllönen arvioi.
Ajatusleikillä pahoja seurauksia
Myllykoski pitää uusia avauksia ympäristöpäästöjen vähentämiseksi tervetulleina. Kyllösen ajatusta hän ei kuitenkaan pidä loppuun asti mietittynä.
– Esitetyllä tavalla matka- ja komennustyön ehtoihin puuttuminen kyseenalaistaa keskeistä verolainsäädäntöä ja työehtosopimusten määräyksiä, joita on viimeksi uudistettu vuonna 2009 kolmikantaisen työryhmän esitysten pohjalta, Myllykoski muistuttaa.
Myllykoski huomauttaa lisäksi, että työsopimuslaissa ja työehtosopimuksissa on määritelty tarkkaan sellaisen työmatkan kriteerit, josta voidaan maksaa verovapaita kilometrikorvauksia ja päivärahoja.
– Kyllösen ajatusleikki voi pahimmassa tapauksessa viivästyttää urakoita, nostaa tuotantokustannuksia ja asettaa työntekijät hankalaan välikäteen oman työnsä ja perhe-elämänsä yhteensovittamisen suhteen, Myllykoski pelkää.
Entisen Metalliliiton työehtosihteerin ja pääluottamusmiehen puhelin onkin soinut vilkkaana koko torstaiaamun ja hän yhtyy huolestuneiden työntekijöiden näkemykseen.
– Jos kyseisiä säädöksiä lähdetään sörkkimään, tulisi siitä käydä kattava yhteiskunnallinen keskustelu, jossa kuunnellaan niitä kaikkia tahoja, joita se koskettaa, ettei edistyksellisyyden huumassa mennä takaisin kivikaudelle, hän sanoo.
Työntekijän ja työnantajan välinen asia
Myös Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiain johtaja Vesa Korpela tyrmäsi Kyllösen ajatuksen leikata omalla autolla tehdyistä työmatkoista maksettavia kilometrikorvauksia.
– Verovapaa kilometrikorvaus on työnantajan työntekijälle maksama korvaus siitä, että työntekijä käyttää omistamaansa autoa työnantajan määräämän työmatkan tekemiseen. Siihen ei pidä puuttua, hän painottaa.
– On itsestään selvää, että työnantajan on korvattava työntekijälle kustannukset, jotka aiheutuvat työntekijän auton käyttämisestä työnantajan hyväksi.
Korpela korostaa, että kilometrikorvausten rajoittaminen merkitsisi työntekijän omaisuuden siirtämistä työnantajan käyttöön ja työnantajan kulujen siirtämistä työntekijän maksettavaksi.
– Työnantajan ja työntekijän on voitava keskenään sopia, milloin työntekijän oman auton käyttö on käytännöllisin tapa työmatkan suorittamiseen. Työnantaja päättää, mikä on yrityksen kokonaisedun kannalta tarkoituksenmukaisin matkustusmuoto työmatkoilla.
Korpela hämmästelee ajatusta kilometrikorvausten porrastamisesta alueellisesti joukkoliikenteen käytettävyyden mukaan.
– Käytännössä mahdotonta ja epäoikeudenmukaista, hän arvioi.