Maahanmuuttajaoppilaan kohtaaminen ahdistaa opettajaa usein aivan turhaan.
”Ne ei osaa käyttää sanakirjaa. Ne ei ymmärrä suomea. En voi sanoa mitään kriittistä, koska vanhemmat alkavat syyttää rasistiksi.”
Maahanmuuttajaoppilaita koskevat kärkkäät lausahdukset kertovat siitä, että opettaja voi jäädä yksin uudenlaisen tilanteen kanssa. Kun oikeaa tietoa oppilaan aikaisemmista tiedoista ja kielitaidosta ei ole, erilaista kulttuuria on helppo syyttää. Opettaja turhautuu ja ahdistuu, kun ei saavuta omia tavoitteitaan,
PS-kustannuksen julkaisema Maahanmuuttajan kohtaaminen ja opettaminen -teos keskittyy erityisesti niihin maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin, joiden suomen kielen taito kaikilla kielitaidon osa-alueilla ei vielä ole riittävän hyvä, jotta he voisivat opiskella tasavertaisesti koulun suomenkielisten oppilaiden kanssa. Heidän kohtaamisensa ja opettamisensa edellyttää jokaiselta opettajalta eriyttämistä ja kielellisten tukitoimien järjestämistä.
Teoksen jyväskyläläiset kirjoittajat Jorma Pollari ja Marja-Leena Koppinen ovat tehneet useita vuosia työtä maahanmuuttajataustaisten sekä vasta maahan muuttaneiden oppilaiden ja aikuisten kanssa. Kirjoittajat selvittävät, miten monikulttuurinen oppilas tulisi kohdata sekä miten opettaja voi auttaa häntä paitsi oppimisessa myös kasvamisessa ja kotoutumisessa.
Oppimismotivaatiossa ei vikaa
Maahanmuuttajaoppilaiden oppimismotivaatiossa ei yleensä ole vikaa. Ongelmien taustalla on usein jokin kipeä oppimisen estävä asia tai koulussa on epäonnistuttu selittämään esimerkiksi säännöt ja ohjeet ymmärrettävästi.
Opettajan työtapojen muutos yksinpuurtamisesta kohti tiimityötä parantaisi Pollarin ja Koppisen mukaan maahanmuuttajaoppilaiden ja opettajien kommunikointia. Yhteistyö esimerkiksi koulukuraattorin ja koulunkäyntiavustajan kanssa johtaa usein hyviin tuloksiin.
Myös maahanmuuttajavanhemmat tulisi saada mukaan koulun toimintaan, jotta he voisivat olla tukena lastensa koulunkäynnissä ja tukea opettajan työtä. Vanhempien sitouttaminen lapsen koulunkäyntiin ei saisi jäädä kiinni kielitaidon puutteesta.