SEL tukee paikallista olutta
Porin Karhu -olutta puolustetaan kansanliikkeellä, jonka perustamiskokous on tänään 1.4. Porin kauppaoppilaitoksella. Elintarviketyöläisten liitto SEL antaa täyden tukensa kansanliikkeelle.
– Kotimarkkinoilla suomalaisten brändien yhtenä vahvuutena on paikallisuus. On riskialtista siirtää vahvan paikallisen leiman ansainneiden tuotteiden tuotantoa pois kotiseuduiltaan. Karhu-oluen koti on Satakunnassa, sanoo SEL:n liittopuheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen.
– Karhu on vuosien ajan ollut markkinaosuudellaan Suomen suosituin olutmerkki. Olutmerkki tunnetaan satakuntalaisesta tunnuksestaan ja Karhu tiedetään kuluttajien keskuudessa porilaisena oluena. On tärkeää, että kotimaiset merkit ovat Suomessa olutkulutuksen kärjessä.
– Ulkomaalaisten olutmerkkien markkinaosuuksien kasvu mahdollistaa kansainvälisten yritysten raa’an kilpailun ja olutmarkkinoiden valloittamisen. Tämä helpottaa kansainvälisten juomayhtiöiden panimotuotannon siirtoja yli valtiorajojen vallitsevien markkinavoimien mukaan, joka puolestaan lisää epävarmuutta suomalaisten työpaikkojen pysyvyydestä, Kuntonen muistuttaa.
Panimoalalla on aikaisemminkin luovuttu paikallisista olutmerkeistä. Hartwall luopui Aura-oluen tuotannosta 1995 mutta päätyi palauttamaan tuotemerkin valikoimiinsa vuonna 2004. Oluen valmistuspaikalla on oluen kuluttajien valinnoissa painoarvoa.
Karhu päätyi kansainvälisen juomajätin, Carlsbergin, syleilyyn, kun Carlsberg osti Sinebrychoffin vuonna 2000. Carlsberg toimii yli 150 markkina-alueella.
Carlsberg on siirtämässä Karhu-oluen valmistuksen Keravalle ja lopettamassa Porin panimon toiminnan syksyllä 2009. Suunnitelmat käynnistivät yt-neuvottelut 25.3. ja neuvottelut koskevat koko Porin panimon henkilöstöä.
– On surullista, jollei tanskalainen panimokonserni näe Suomen markkina-alueella menestyneimmän tuotemerkkinsä vahvuuksia. Karhu-oluella yksi niistä on kotipaikkansa Pori, lisää Porin panimon pääluottamusmies Kari Jakonen. (KU)