Nordean henkilöstön edustajat ovat tyrmistyneitä yt-neuvottelujen tuloksesta.
Nordealaisten ammattiliitto eli Nordea Unioni Suomi (Nousu) toteaa tiedotteessaan, että neuvotteluissa työnantaja ei pystynyt osoittamaan ymmärrettäviä perusteita vähennyksille. Myös suunnitelmat asiakaspalvelun laadun varmistamiseksi puuttuvat. Vähennysesitykset on koettu pankin ylimmän johdon saneluksi.
– Vähennysperusteiden puuttuessa neuvottelujen tavoitteena on ehkä ollutkin pelotella henkilöstö irtisanoutumaan itse ja hyväksymään irtisanoutumispaketit. Työnantaja tietää, että Nousu tulee riitauttamaan perusteettomat irtisanomiset, ammattiliitto toteaa tiedotteessaan.
Nousun mukaan esitetyt vähennykset johtavat jäljelle jäävän henkilöstön jaksamisen vaarantumiseen, konttoriverkoston karsimiseen ja palvelutason laskemiseen. Erityisesti haja-asutusalueiden palvelut heikkenevät ja kassapalvelujen tarjonta vähenee.
Vanhat ulos?
Henkilöstön edustajien mukaan on odotettavissa, että irtisanomisuhan alle joutuvista jopa enemmän kuin puolet on yli 50-vuotiaita.
– Näitä pitkän linjan kokeneita osaajia on kerrottu olevan pankissa liikaa, joten heille tarjotaan tukipaketteja. Näyttää siltä, että pankki toimii kuten se teki vuonna 2009, jolloin irtisanomisten jälkeen alkoi välittömästi uusien toimihenkilöiden rekrytointi pienemmillä palkkakustannuksilla, Nordean pääluottamusmies Paula Hopponen sanoo.
Hopponen muistuttaa, että pankki on tehnyt hyvää tulosta. Konsernin liiketulos oli kuluvan vuoden tammi-syyskuussa 2 518 miljoonaa euroa, eli samalla tasolla kuin vuotta aiemmin. Pankin liikevoitto oli tammi-kesäkuun 2011 lukujen mukaan noin 79 000 euroa toimihenkilöä kohden.