43 miljoonaa pakettia
Vuonna 2010 Suomessa jaeltiin 43,2 miljoonaa pakettia.
Lähetyksistä valtaosa oli kotimaan sisäisiä. Kotimaan lähetyksiä oli 36,2 miljoonaa.
Suomeen lähetettiin ulkomailta yhteensä 7 miljoonaa pakettia.
Pakettimarkkinoilla kovin kilpailu käydään verkkokauppojen paketeista.
Ulkomaille lähettiin 2,9 miljoonaa pakettia.
Lähde: Viestintävirasto
Postipakettien sesonki lähestyy. Joulun alla postimyynti ja lahjojen lähettely ystäville ja sukulaisille moninkertaistaa pakettien normaalin määrän.
Nykyisin ei pitäisi puhua enää postipaketista vaan pelkästään paketista. Paketin kun voi toimittaa moni muukin kuin perinteinen posti.
Ulkomaisesta postimyyntikaupasta hankittu tuote voi tulla esimerkiksi Matkahuollon toimipisteeseen tai jokin kuriiriyritys voi kiikuttaa paketin kotiovelle.
Ruotsalaiset Suomen markkinoilla
Yksi esimerkki kilpailun kiristymisestä on Ruotsin postin tytäryhtiön Posten Logistikin ja Matkahuollon yhteistyösopimus. Sen mukaan Matkahuolto jakelee Posten Logistikin paketit omien toimipisteidensä ja Suomen Lähikaupat -ketjun kauppojen kautta suomalaisille yksityisasiakkailleen.
Myös Norjan posti pyrkii Suomen markkinoille Bring-brändillään.
Nämä ovat muuttaneet etenkin postimyyntifirmojen toimitustapoja. Suomalaiset käyttävät paljon ruotsalaisia verkko- ja postimyyntikauppoja, jotka ovat usein Posten Logistikin asiakkaita.
Vaikka myös tavalliset kuluttajat voivat lähettää pakettejaan muiden kuin perinteisen postin välityksellä, moni turvautuu vielä tuttuun ja turvalliseen postiin. Pakettimarkkinoilla kovin kilpailu käydään verkkokauppojen paketeista, ei tavallisen kuluttajan satunnaisista lähetyksistä.
Itella pyrkii Baltiaan
Ruotsalaisten ja norjalaisten pyrkiessä Suomen pakettimarkkinoille Itella hakee jalansijaa Baltiasta.
Itella on tuonut Viron markkinoille SmartPost-pakettiautomaatit. Niillä voi lähettää ja vastaanottaa paketteja. Yhtiö jakelee paketteja Virossa lisäksi R-kioskien kautta. Itella välittää paketteja kaikissa Baltian maissa.
Itella aikoo myös kotimaassa ottaa käyttöön pakettiautomaatit. Yhtiö asentaa 35 uutta pakettiautomaattia loka-marraskuun vaihteessa.
Ensimmäiset viisitoista automaattia otettiin käyttöön keväällä pääkaupunkiseudulla. Yhtiön mukaan sekä asiakkaat että verkkokauppiaat ovat ottaneet uuden toimitustavan vastaan positiivisesti.
Ensisijaisesti verkkokaupoille
Itellan automaattipalvelu on suunnattu ensisijaisesti verkkokauppoja varten. Järjestelmä antaa kuluttajalle ostotilanteessa mahdollisuuden ilmoittaa, mistä automaatista hänen on helpointa lähetyksensä hakea.
Itellan teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes kaikki automaattia käyttäneet (94 prosenttia) sanoivat voivansa suositella sitä ystävilleen ja tuttavilleen. Erityisen hanakoita suosittelemaan olivat kuluttajat, jotka käyttivät automaattia pakettien lähettämiseen.
Tutkimuksen mukaan tyypillisin automaatin käyttäjä on noin 30-vuotias.
497 miljoonaa euroa
Suomen pakettimarkkinoiden liikevaihto oli Viestintäviraston tilastojen mukaan vuonna 2010 noin 497 miljoonaa euroa.
Liikevaihtoa 36,2 miljoonan kotimaan paketin jakelusta syntyi arviolta 261 miljoonaa eli noin 7,2 euroa per lähetys. Yhteensä kotimaan pakettilähetysmarkkinan liikevaihto laski yli 12 prosentilla edellisvuodesta, vaikka volyymimäärät laskivat vain reilun prosentin. Eli lähetysten hinnat ovat laskeneet.
Ulkomailta saapuvista pakettilähetyksistä kertyi liikevaihtoa yhteensä noin 159 miljoonaa euroa eli noin seitsemän prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Ulkomaille lähtevien pakettien liikevaihto oli vuonna 2010 noin 77 miljoonaa euroa. Laskua edellisvuoteen oli noin kahdeksan prosenttia.
43 miljoonaa pakettia
Vuonna 2010 Suomessa jaeltiin 43,2 miljoonaa pakettia.
Lähetyksistä valtaosa oli kotimaan sisäisiä. Kotimaan lähetyksiä oli 36,2 miljoonaa.
Suomeen lähetettiin ulkomailta yhteensä 7 miljoonaa pakettia.
Pakettimarkkinoilla kovin kilpailu käydään verkkokauppojen paketeista.
Ulkomaille lähettiin 2,9 miljoonaa pakettia.
Lähde: Viestintävirasto