Kuluttajaliitto tyrmää VR:n lippu-uudistuksen. Se syrjii ikäihmisiä ja haja-asutusalueella asuvia.
VR:n paljon puhuttanut lippu-uudistus perustuu ajatukselle, että kaikilla suomalaisilla on yhtäläinen mahdollisuus käyttää lippuautomaattia, internetin verkkokauppaa tai älypuhelinta. Ilman näitä lipun joutuu ostamaan junasta, jolloin hinta on viisi euroa kalliimpi.
Kuluttajaliitto pitää viiden euron rangaistusmaksua lipun junasta ostamaan joutuville kohtuuttomana. Läheskään kaikilla suomalaisilla ei ole mahdollisuutta ostaa lippua VR:n myyntipisteestä, automaatista, verkkokaupasta tai älypuhelimella. Kysymys ei ole edes mistään marginaaliryhmästä, sillä Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin mukaan tietokone on 88 prosentilla kotitalouksista, tulostin 57 prosentilla ja älypuhelin vain 36 prosentilla.
Ilman tulostinta tai älypuhelinta ei lippua voi lisämaksutta saada, ellei matkareitti kulje R-kioskin tai sellaisen aseman kautta, jolla on lipunmyynti.
Tietokone ei riitä lipunostoon, vaan siinä on oltava myös toimiva internetyhteys. Viestintäviraston mukaan yli 65-vuotiaista vain 52 prosentilla on netti.
Lippukauppoihin voi käyttää myös esimerkiksi kirjaston tietokonetta, mutta monen taidot eivät kerta kaikkiaan riitä siihen. Eurostatin mukaan 8 prosenttia kaikista ja 37 prosenttia 65 vuotta täyttäneistä suomalaisista oli vuonna 2010 sellaisia, jotka eivät koskaan olleet edes käyttäneet tietokonetta.