Raideammattilaisten yhteisjärjestö syntyi Rautatieläisten liiton liityttyä JHL:oon. Pääkaupunkiseudulla siihen kuuluvat rautatieläisten lisäksi raitiovaunu- ja metroväki. Tämä merkitsee huomattavaa lisävoimaa edunvalvontaan ja tarvittaessa myös voimatoimiin.
Alkuvaiheessa rautatieläiset ja HKL:n yhdistykset ovat kokoontuneet työaika- ja palkkavertailun merkeissä.
– Olemme yrittäneet auttaa toinen toisiamme edunvalvonnassa, sanoo pääluottamusmies Kari Uusikumpu, joka toimii HL:n metro-raitiotievaunukorjaamon 300 tuntipalkkaisen ja sosiaaliviraston 140 tuntipalkkaisen pääluottamusmiehenä.
Mahdollista työtaistelua hän ei halua ennakoida, mutta voimaa on.
– Jos tulee sellainen tilanne, jossa tarvitaan totaalista seisottamista, niin kyllä se meiltä onnistuu.
Työehtosopimukset päättyvät vuoden lopussa ja Uusikummun mukaan nyt olisi syytä huomioida kunta-alan tekninen puoli.
– Olemme nyt kolmella kierroksella jääneet jälkeen pääsopimuksesta. Syynä tähän on ollut Tehyn linja, jonka mukaan koulutetut naisvaltaiset olat ovat saaneet muita enemmän. Se on syönyt meidän korotuksia.
Kari Uusikummun laajempi haastattelu ilmestyi Kansan Uutisten Viikkolehdessä perjantaina 14.10.